הפגום והצודקת – הגירסה המדעית

"איך אפשר להסביר לך" של הפסיכולוג האמריקני טרנס ריל (טרי), הוא ספר העוסק במשברי הזוגיות של תקופתנו. לטרנס ריל יש טענה חדה ומפתיעה אחת בפיו: הבעיה המרכזית בזוגיות (זו לא האשמה, אלא המקום בו ניתן להתחיל בתיקון) נמצאת בעיקר אצל הגברים.

במהלך הספר, הרצוף תיאורי טיפולים שערך טרי לזוגות שונים, הולך המחבר ומבאר את דעתו, כי הסיבה לכך שיחסים בין בני זוג נשחקים, מאבדים את טעמם וגוועים בין בני זוג בתקופה זו, הוא מפני שאנו מאמצים לעצמנו דפוס חיים קדום, שבימינו אי אפשר עוד שלא להשילו. דפוס החיים הוא החברה הפטריארכלית, דהיינו, החברה הנשלטת בידי גברים. עד לפני מאתיים שנה נשלט העולם בידי גברים, ובתקופה זו נשים היו המעמד הנחות. יחד עם הנשים, נחשבו התכונות הנשיות לנחותות. התכונות החשובות היו הגבריות: הכח, השתלטנות, היצרנות, האומץ, ואילו התכונות שבהן השתמש העולם הנשי- אמפתיה, רוך ואהבה, התקיימו אך לא נחשבו. מעולם לא מרד המין האנושי בערך האהבה, טוען טרי, אבל מאחר והיא מייצגת פגיעות וחולשה הקפידו תמיד "לתת לה את מקומה". זו הסיבה שאין בנמצא כמעט שום סיפור קלאסי המספר על אהבת בעל ואישה נשואים, אהבה מתמשכת, יום יומית. ישנם סיפורים רבים על אהבה – על סערת הרגשות שבה – אולם לא על חיים ביחד.
ודורנו, אמנם העלה על נס את מעמד האישה, אך לא את מעמד הנשיות. הסביבה הגברית עודנה מחנכת לאיפוק, ברות ונכות רגשית, ומקצת הפמיניזם אף הרע את המצב בכך שהביא רעיונות אלה גם אל הנשים.

יש לשוב אל הרגש, לחנך הם בנים הן בנות כבני אדם פגיעים ואוהבים, טוען טרי, ולהפטר מתפיסת העולם הפטריארכלית שעבר זמנה. על הגבר להקשיב לאשתו, ברוב המקרים היא הצודקת בעניני זוגיות, ועל האשה ללמוד להשמיע את קולה האמיתי. עליהם ללמוד לדבר בכנות.

בספר מציע ריל דרך שלמה המתארת את שלושת שלבי הנסיגה ביחסים בין בני זוג ואת חמשת המיומנויות האישיות שעל האדם לסגל ולהכניס לתוך הקשר הזוגי שלו.

היפה בספר, הוא אמירתו החדה, החותכת, שאינה מהססת להכריע: הנשים צודקות יותר. הקשיבו להן, גברים. זוהי מעין גרסה מודרנית של הנבואה התנ"כית העתיקה: "כל אשר תאמר אליך שרה, שמע בקולה".

נעמי פיטנגו

נעמי פיטנגו

נעמי פיטנגו

נעמי פיטנגו

מי את רחל שפירא

מי את, רחל שפירא?

רחל שפירא היא אחת הפזמונאיות המוכָּרות והמוערכות בישראל. שפירא נולדה, גדלה ומתגוררת עד היום בקיבוץ שפיים. היא נולדה בקיץ תש"ה (1945) ועבדה במהלך השנים בקיבוץ

קרא עוד »