שֵׁרוּתֵי הוֹצָאַת סֶפֶר רִאשׁוֹן לָאוֹר: לִוּוּי, יִעוּץ וַעֲרִיכָה

"לא כל מה שחושבים צריך לומר.
לא כל מה שאומרים צריך לכתוב.
לא כל מה שכותבים צריך להדפיס".
(ר' ישראל מסלנט)

אני חושב שכולנו מרגישים את המדרג הזה בתוכנו. ואם החלטנו להפוך מחשבות לדיבור ולכתיבה, ואפילו גמרנו אומר להשקיע ולהוציא לאור את הדברים כספר – כנראה הספר הזה הוא בנפשנו.
זכיתי לפגוש לא מעט אנשים ונשים שרוצים להוציא לאור ספרים שכתבו. ספרים מכל מיני סוגים: ספרי ילדים, ספרי פרוזה, ספרי שירה, ספרי עיון ועוד. המשותף לכל הכותבים הוא שאם הם הגיעו כבר לשלב של מחשבות על הוצאת ספר, הדברים שהם כתבו חשובים להם מאוד. הם בנפשם.
אני מדבר בעיקר על אנשים שלא הוציאו מימיהם שום ספר. לא על מוציאי ספרים סדרתיים, שזוהי עבודתם. אדם מן השורה שרוצה להוציא כספר – בדרך כלל מדובר בנתח חיים טרי ואמיתי שבתוכו משוקעות שעות של מחשבה וליטרים של רגשות. הספר הראשון שאדם מוציא הוא כמעט תמיד בראשיתי, רענן ומלא אותנטיות.

דא עקא, שבפני אותו ספר ראשון, שלפעמים הוא גם היחיד, עומדים מכשולים רבים. איך בדיוק מוציאים ספר? מה צריך לעשות? ולא פחות חשוב: כמה זה עולה? מה הסיכויים להרוויח מזה כסף?
כאן אני נכנס לתמונה.

תהליך ההוצאה לאור איתי – איך זה עובד?

הוצאה לאור היא שם כולל להרבה צרכים, שונים זה מזה. כל ספר זקוק לסט כלי עזר ייחודי לו כדי לצאת לאור. כדי לדייק ולעזור לכם לקבל בדיוק את מה שאתם צריכים, לא יותר ולא פחות, אני עורך תמיד שיחת היכרות וייעוץ מקיפה עם כל מתעניין.

את השיחה הזאת אשמח לערוך איתכם בחינם ובאהבה גדולה. בשיחה נדבר על הספר, על הרצונות שלכם ועל האפשרויות שעומדות בפניכם. השיחה היא ללא שום התחייבות מצידכם. תוכלו גם לשלוח לי את הספר שכתבתם כדי שאבין יותר טוב במה מדובר (בשלב הזה לא אקרא אותו לעומק אלא ארפרף עליו כדי לקבל מושג יותר מדויק על העניין).

אני שוב מדגיש: השיחה אינה מחייבת אתכם בשום צורה! תרגישו חופשי לנצל אותי בעניין הזה. במהלך השנים צברתי הרבה ידע על הוצאה לאור מכיוונים שונים, ואני שמח לחלוק אותו עם מי שצריך. זה חשוב במיוחד כי שיחה כזאת עשויה לחסוך לכם אלפי שקלים. הוצאה לאור עלולה להיות עסק יקר מאוד, ויש לנהל אותה בחוכמה.

תוך כדי השיחה אבין אם וכיצד אני יכול לעזור לכם, ואציע לכם את האפשרויות הרלוונטיות. אתם מוזמנים ליצור איתי קשר ממש כאן ועכשיו בוואצפ, ונתאם זמן לשיחה:

באופן כללי ניתן לעבוד בכמה מודלים:

1. הוצאה לאור מלאה

אני יכול לקחת על עצמי את כל התהליך כולו, מעריכת הספר ועד הורדתו לדפוס, ולחסוך מכם את כל הכאב ראש. מטבע הדברים זוהי האפשרות היקרה ביותר, והאמת היא שאני לא ממליץ עליה. אני חושב שדווקא נכון שהכותב יהיה מעורב בשלבים השונים של יצירת הספר, כמו יצירת הכריכה, האיורים, והעיצוב הגרפי.  

2. ייעוץ וליווי

אפשרות אחרת היא לקבל אותי כעוזר צמוד שעובד איתכם קרוב קרוב על כל שלב בדרך אל הספר. כל בעיה שתצוץ, נפתור יחד. בדרך כלל במסלול הזה אני אבצע עבורכם את עריכת העומק ואת העריכה הלשונית, ולגבי השאר – אלווה אתכם ואתמוך בכל התהליך. התשלום יהיה על בעיקר על העריכה, ועל הליווי עוד תוספת קטנה.

3. עריכה ועריכה לשונית

השירות ה"רזה" ביותר שאני מציע הוא טיפול בטקסט בלבד. הטקסט הוא תמיד לב ליבו של הספר, ולדעתי כל ספר חייב לעבור עריכה לפני שהוא יוצא לאור. אני לא מתכוון לעריכת לשון, אלא לעריכה ספרותית, עריכת עומק. מנסיוני, כל ספר שנכתב ייצא נשכר מאוד מכך שמישהו שמבין עניין יעבור עליו ויהפוך אותו לחד יותר, מסודר יותר ומעניין יותר. חשבו על יהלום גולמי לעומת יהלום מלוטש, או על אור של פנס רגיל לעומת קרן לייזר. ההבדל ענק. הצורך בעריכה רלוונטי גם לכותבים מיומנים מאוד, כי הכותב עצמו לעולם אינו יכול לראות את הספר שלו מזווית רב ממדית. יש לו עיוורון מובנה כלפיו. גם אני עצמי לא אוציא לעולם ספר שכתבתי, שלא עבר עריכה של עורך אחר…

העריכה הספרותית היא האומנות הייחודית שלי.  על הדרך תקבלו גם עריכה לשונית, כבונוס, אבל זה בהחלט לא המיקוד (אם אתם מחפשים עריכה לשונית בלבד, זו גם אפשרות – אבל באופן כללי אני לא ממליץ).
חשוב להדגיש – הספר הוא שלכם, לא שלי – אני רק מוציא ממנו את הכי טוב שהוא יכול להיות.

במהלך השנים ערכתי ספרים ממגוון סוגים. מן הניסיון אני יכול לומר לכם שכל עבודת עריכה שונה לחלוטין מחברתה בפרמטרים רבים, למשל:

  • מהו סוג הטקסט?
  • מהי איכות הכתיבה שלו?
  • לאיזו מטרה הוא נועד?
  • מהו התקציב שלכם?
  • האם יש לכם רצונות ספציפיים ממני, או שאתם מעוניינים שפשוט אתן את הכי טוב שלי למען הטקסט?

ניתן גם להתחיל "בקטן", להתנסות בעבודה יחד על שלושה ארבעה עמודים לפני שנכנסים לפרויקט שלם.

4. שכתוב – כתיבה מחדש

כשאני בוחן ספר אני משתדל להיות ישר וכנה, גם אם האמת קצת פוגעת. יש ספרים שאומר לכותב ללא כחל ושרק שכמו שהם הם פשוט "לא עובדים", ואז אציע לכותב שאקח את הרעיון שלו ואכתוב את הספר מחדש. השם שיתנוסס על הספר הוא השם שלכם כי הרי היוזמה שלכם, הרעיון שלכם, והידע שלכם. אני תפקידי רק לבנות את הכול יותר טוב וזה תפקיד משני.
כמובן, יהיה לכם פיקוח מלא ושליטה מלאה על מה שכתבתי – אתם יכולים לאשר או לא לאשר כל חלק מהעבודה שלי.   

5. שירותי כותב צללים

אפשר גם לבקש ממני לכתוב ספר מההתחלה ועד הסוף. זה דבר מקובל למדיי – להרבה אנשים יש רעיונות לספרים שאין להם הכוח או הזמן להוציא לפועל. אני יכול לעשות את "העבודה השחורה" של הכתיבה עבורכם, במלואה.
חשוב לציין שגם במקרה זה אתם היזמים של הספר, אתם מחליטים על כל מה שזז בו, ואפילו אינכם צריכים לתת לי קרדיט על העבודה בשום מקום. סופר צללים אמרנו, לא? 

ומה הלאה?

לאחר השיחה איתי, תוכלו להחליט אם אתם רוצים להמשיך הלאה לדרככם, או שדווקא מתחשק לכם להשאיר אותי בתמונה. ברגע שנסכם על מודל העבודה, על לוח הזמנים ועל התקציב, נוכל לצאת לדרך.

המלצות ועבודות קודמות

הבאתי כאן דוגמאות אחדות של טקסטים מסוגים שונים שיצא לי להיות מעורב בהוצאה לאור שלהם, אם כעורך אם כמלווה. יש עוד, אך לא את כולם קיבלתי רשות לפרסם.

  1. "חיפושית בגשם", רותי דפנה (זכה במקום הראשון בתחרות הסיפורים של כנרת זמורה ביתן ואחר כך יצא לאור על ידם וכן בהוצאת פיג'מה. אני עשיתי לספר את העריכה הספרותית הראשונית).
  2. "ימי בראשית", יצחק אורלן (עריכה מקיפה).
  3. "דיני מילה", אילן עמר (עריכה לשונית).
  4. "סיפורים ש(לא) כתובים בחומש", עז קאפח (עריכה לשונית וניקוד)
  5. "חוברת לימוד לבגרות באזרחות" (כתיבה ועריכה מלאה, במשך כמה שנים לפי המיקוד המשתנה).
  6. "הקרון", עתר ג' (עמוד 18. כתיבת פרוזה).
  7. התרמיל של סבא משה, מאת צורית ונירית אדד, ספר ילדים על חייו של פרופ' משה אדד (עריכת תוכן, עריכה לשונית וניקוד).
  8. עריכת תוכן מקיפה לפרק ראשון בדוקטורט על מבנה הספר תפארת ישראל למהר"ל מפראג, מאת עינאל קאפח.
  9. "וצדיק באמונת יחיה", סיפור חייו של צבי אורלן מעובד לילדים (הוצאה לאור מלאה, כולל כתיבה, עריכה ועריכה לשונית).
  10. "אולי הפרחים יהיו שוב בריאים", ספר ילדים מאת רותי דפנה (עריכה ספרותית ולשונית).
  11. "שאלה מאוד חשובה" רותי דפנה.
  12. "הכוכב שכמעט שכח", ספר ילדים מאת רותי דפנה (עריכה ספרותית ראשונה).
המלצה על יוחאי אורלן כעורך תוכן