כל מי שנכנס מעט לעולם הקורסים דיגיטליים פגש במונח "וימאו" (Vimeo). וימאו היא החברה הידועה ביותר כיום לאחסון סרטוני וידאו של קורסים דיגיטליים. במאמר הזה אסביר למה בכלל אנשים התחילו להשתמש בוימאו לצורך הזה (מה רע ביוטיוב?) אציג את היתרונות ואת החסרונות של וימאו, וגם אציע שתי אלטרנטיבות – האחת ספוטלייטר (Spotlightr) והאחרת שמה את שתיהן בכיס הקטן וקוראים לה באני.נט (bunny.net) ברוב המקרים ומכל בחינה כמעט.
אני מציע לכם להקדיש תשומת לב מיוחדת לסקירה הזאת כי אחסון סרטונים זה לא גרביים ש(רובנו) מחליפים כל יום. הסיכוי שתבטלו את המנוי למערכת אחסון הוידאו בשנים הקרובות הוא לא גבוה, כי זאת התעסקות וכי זה בלגן. מעטים מאוד האנשים שמחליפים חברת אחסון וידאו. לכן ההחלטה שתקבלו כעת בשאלה לאן להעלות את הוידאו של הקורס הדיגיטלי היא משמעותית שנים קדימה – סיבה טובה לשקול את צעדיכם.
הערה חשובה: בימים אלה, בתחילת שנת תשפ"ה (סוף 2024), נפל דבר בעולם אחסון הוידאו בישראל, כי החברה שבה מאוחסנים לדעתי רוב הקורסים בישראל – סקולר – סיימה סוף סוף להתממשק עם החברה הכי זולה (בפער מטורף) לאחסון וידאו, החברה שמתאימה כמו כפפה ליד ליוצרי קורסי דיגיטליים בראשית דרכם. זוהי באני.נט (bunny.net). אז גם אם הגעתם למאמר הזה כי חיפשתם וימאו, אני מציע לכם בחום לתת צ'אנס לארנב הזה וללמוד עליו. הוא בלי ספק המומלץ שלי, ואני אומר את זה קצת בצער, כי החברות האחרות מציעות עמלה הרבה יותר גבוהה לי כמשווק שלהן…
סתם, באהבה גמורה. אני (ולא רק אני) כבר מנג'ז לרב מסר ולסקולר כמה חודשים שכבר יתממשקו איתם, ואני שמח עד הגג שזה קרה סוף סוף.
טוב, יאללה. שנתחיל?
וימאו? יוטיוב? משהו אחר? המסע האישי שלי
כיוצר קורסים דיגיטליים מזה 10 שנים, הספקתי לעבור לא מעט דברים בכל מה שקשור לאחסון וידאו של קורס דיגיטלי. את הנקודות העיקריות שאספתי ריכזתי בשני סרטונים. הראשון משנת תשפ"א (2021), השני מתשפ"ג. שניהם כבר לא עדכניים, אבל אתם מוזמנים לצפות בהם, הם בכל זאת מכילים אחדות מן הנקודות הכי חשובות במאמר הזה.
סרטוני וידאו בקורס דיגיטלי – הבעיה והפתרון
הלב של כל קורס דיגיטלי הוא כמעט תמיד סרטוני וידאו. סרטונים הם דרך אידיאלית להעביר מסרים, הם עושים שימוש בחוש הראייה ובחוש השמיעה יחד, ובעיקר מאפשרים לתלמידים את המפגש הכי קרוב איתכם שהמדיה הדיגיטלית מאפשרת. התלמידים בקורס רואים את הפנים שלכם, שומעים את הקול שלכם – זה יוצר קשר. אבל בניגוד לשאר סוגי הקבצים – pdf, תמונה או אודיו – קובצי וידאו מהווים בעיה.
הסיפור כולו מתחיל מכך שסרטונים הם עניין כבד. לשם השוואה:
קובץ טקסט שוקל קילובייט בודדים.
תמונה באיכות סבירה שוקלת מאות קילובייט.
קובץ שמע באורך של שעה שוקל 10 מגה בייט במקרה הגרוע.
לעומת זאת, סרטונים שוקלים עשרות ומאות מגה בייט. אם הסרטונים באיכות גבוהה, K4 נניח, המצב עלול להיות גרוע בהרבה ומשקל סרטון אחד עשוי לעלות על ג'יגה בייט שלמה. אם תנסו להעלות סרטון לאתר שלכם, תגלו שהוא כל הזמן נתקע. גם האתר וגם הסרטון.
בעיה נוספת היא שהאבטחה של האתר שלכם כנראה איננה גבוהה במיוחד. כל האקר מתחיל יוכל להוריד את הסרטונים מן האתר למחשב האישי שלו.
ולפני שתשאלו – גם אם יש לכם גיבוי בענן – במערכות כמו דרופוקס או גוגל דרייב ודומותיהן – זה לא יעזור. המערכות האלה לא נועדו להפצת תכנים, ועל פי רוב הזרמת הוידאו בהן תהיה קטועה ומתסכלת. גם האבטחה שלהן, לאחר שחשפתם את הקישור, כמעט לא קיימת.
מן הסיבות הללו פלטפורמות רבות של קורסים דיגיטליים, לרבות סקולר, אינן מאפשרות כלל להעלות אליהן סרטונים. הן לא רוצות להתעסק עם זמני טעינה של סרטונים, והן לא רוצות שתאשימו אותן בכך שגנבו לכם את הקורס. על מנת להעלות סרטונים לפלטפורמת הקורס, תצטרכו קודם לבחור מקום שבו יאוחסנו הסרטונים עצמם. בפלטפורמת הקורס אתם מדביקים את הכתובת של המקום האמיתי שבו יושב הסרטון. בין ההוצאות המעטות השוטפות על החזקת קורס דיגיטלי, זוהי אחת ההוצאות הבולטות: תשלום חודשי (או שנתי) לחברת אחסון וידאו כמו וימאו, עבור הזכות להעלות אליה את סרטוניך ולשתף את הקישור אליהם בפלטפורמת הקורס הדיגיטלי. תמורת תשלום חודשי או שנתי קבוע אתם מקבלים ראש שקט בנוגע לחווייה של המשתמש מול הסרטונים שלכם, ועל הדרך גם יכולים להיות בטוחים שאף תלמיד אינו מוריד את הסרטונים למחשב האישי שלו ומפיץ את החומרים היקרים שלכם לכל דורש, חינם אין כסף (היו דברים מעולם).
אבל רגע רגע… לפני שנקפוץ לסקירת אפשרויות אחסון הוידאו שעומדות בפניכם, בואו נדבר על הפתרון הפשוט ביותר שהוא גם חינמי: יוטיוב.
האם כדאי לאחסן סרטונים של קורס דיגיטלי ביוטיוב?
יוטיוב הוא אחד האתרים הגדולים בעולם ומועלים אליו בכל שנייה שעות רבות רבות של תוכן מכל רחבי העולם. כל אחד יכול להעלות סרטון ליוטיוב. זה בחינם, זה קל וזה פשוט. את הסרטונים שביוטיוב ניתן להטמיע בכל פלטפורמת קורסים דיגיטליים, והנה לכם קורס למופת.
כמובן, כשמדובר בקורס דיגיטלי בתשלום לא נרצה להשאיר אותו ביוטיוב חופשי לכל דורש – כי אחרת למה שמישהו ישלם לנו? אבל בשעת העלאת הסרטון ליוטיוב ניתן לבחור את סטטוס הסרטון: האם הסרטון הוא ציבורי, לא רשום או פרטי. ציבורי פירושו שלכל אחד יש גישה אל הסרטון הזה. את זה אנחנו מן הסתם פחות רוצים. מצב פרטי פירושו שהסרטון פתוח רק לאנשים ספציפיים שאנחנו מאשרים אותם באופן אישי, 50 לכל היותר. גם את זה אנחנו לא רוצים. הרי לא בכל פעם שיירשם תלמיד חדש לקורס נטרח לרשום אותו כמורשה גישה לסרטונים שלנו. אנחנו גם מקווים למעט יותר מ-50 תלמידים בקורס…
אחסון סרטונים ביוטיוב תחת סטטוס "לא רשום"
אבל בואו נתבונן במצב הלא רשום. המשמעות של לא רשום היא שיוטיוב לעולם לא יציג את הסרטון הזה כתוצאת חיפוש, וגם לא יציע אותו לצפייה לאנשים מיוזמתו. מצד שני, כל אדם שהשיג איכשהו את הכתובת של הסרטון יוכל לצפות בו. כאשר אנחנו מגדירים סרטונים כלא רשומים, ומציגים את הקישורים אליהם בתוך אתר הקורס שלנו, הלקוחות מקבלים גישה למקור שאינו זמין לאיש מלבדם.
ובאמת, מי שקצר מאוד בכסף יכול לעשות כך, ולדלג על הצורך באחסון הוידאו המיועד לקורס בפלטפורמה ייעודית. מבחינת חווית המשתמש, אין שום בעיה. יוטיוב מתמודד היטב עם סרטונים בכל משקל שהוא ומזרים אותם היטב ובמהירות. הבעיה כאן נעוצה בנקודה האחרת שעליה דיברנו – ההגנה על הסרטון.
צריך לזכור שסרטון במצב לא רשום בסופו של יום כן נגיש לכל אדם. אם אחד מתלמידיכם יצפה בסרטון ותוך כדי כך ילחץ על הלחצן הימני בעכבר הוא יגלה את האפשרות "הצג את כתובת מקור הסרטון". זה כל מה שהוא צריך לעשות כדי להעביר את הקורס שעליו טרחתם כל כך לכל העולם ואשתו: לעבור סרטון סרטון, לקחת את הכתובות, להכניס הכול באקסל וסאלאמאת. אם אתם נמצאים באוקיינוס אדום שורץ כרישים ובמקרה דרכתם על האצבעות של מישהו אחר עם מוח קצת קרימינלי, אולי הוא אפילו ישלח מישהו מטעמו לרכוש את הקורס שלכם כדי להוציא אותו החוצה.
האם זה נפוץ? לפחות בישראל, ממש לא. רוב מוחלט של האנשים הם ישרים ולא יעשו את זה. חוץ מזה כפי שאסביר בהמשך אף אחת מן הפלטפורמות שבתשלום לאחסון וידאו לא באמת מגנה על הסרטונים שלכם באופן משמעותי הרבה יותר. אבל – וזה אבל גדול – יש נקודה נוספת: הערך הנתפס של הקורס שלכם.
למה ממש לא כדאי לאחסן קורס דיגיטלי ביוטיוב במצב לא רשום
הנקודה היא כזאת: כאשר התלמיד בקורס, אדם שרכש מכם את הקורס הדיגיטלי במיטב כספו, מגלה את הלוגו של יוטיוב מתחת לכל הסרטונים שבקורס, עוברת לו בראש אחת משתי המחשבות הבאות, ולפעמים שתיהן.
- אם מדובר באדם לא טכנולוגי במיוחד (זה אומר רוב האוכלוסייה): "מה זה, יצאתי פראייר. מכרו לי באלפי שקלים כמה סרטונים עלובים שיכולתי לחפש ולמצוא ביוטיוב בעצמי". רוב האנשים בארץ ובעולם לא העלו מימיהם סרטון ליוטיוב ואינם מודעים לאפשרות להגדיר סרטון ביוטיוב כפרטי או כלא רשום. מבחינתם, יוטיוב הוא פלטפורמה ענקית של אינסוף סרטונים שכולם זמינים לגולשים חינם אין כסף. הלוגו הקטן "יוטיוב" בשולי הסרטון שלכם גורם להם לחשוד שעבדתם עליהם, וההרגשה הזאת תלווה אותם בכל רגע שיצפו בוידאו בקורס.
- אם התלמידים שלכם טכנולוגיים יותר: "וואלה, הקורס הזה כנראה לא שווה הרבה אם היוצר שלו לא עושה אפילו מאמץ מינימלי להגן עליו ומאפשר לכל צ'יקמוק להוריד אותו". הגולש הטכנולוגי מכיר את האופציה של סרטונים לא רשומים ביוטיוב, אבל הוא גם מודע לקלות שבה אפשר להפיץ אותם. הוא מקבל תחושה מאוד ברורה שאתם מזלזלים בתכנים שיצרתם ולא אכפת לכם מהם, אפילו 50 שקל בחודש אתם לא מוכנים להשקיע כדי להגן עליהם. הערך הנתפס של הקורס יורד בעיני המשתמש הטכנולוגי פלאים כשהוא מזהה שהקורס מאוחסן ביוטיוב.
אתם לא רוצים שהגולשים שלכם ירגישו כך. אתם רוצים לשדר להם תוך כדי הקורס שהקורס חשוב לכם ואתם שומרים עליו מכל משמר. אתם רוצים לשדר ללקוחות שהם מקבלים משהו אקסלוסיבי, כזה שלאחרים אין. הלוגו של יוטיוב משדר את ההיפך הגמור. זוהי הסיבה המרכזית, בעיניי, שבגללה אתם צריכים לאחסן את הוידאו של הקורס בפלטפורמה מוגנת באמת.
חוויית המשתמש בסרטוני יוטיוב
כל זה מבלי להזכיר עוד שני מאפיינים של יוטיוב שפוגעים בחווית המשתמש בקורס הדיגיטלי שלכם: הפרסומות והסרטונים המוצעים בסוף.
- פרסומות: יוטיוב כידוע מרוויחה מפרסומות, והן עשויות להופיע גם בקורס שלכם. משתמש ששילם על הקורס מצפה שהסרטונים יעלו חלק. פרסומות נועדו למוצרים חינמיים, וכשהמשתמש מגלה אותן באמצע קורס בתשלום הוא מתבאס ומתרגז – ובצדק גמור.
- סרטונים מוצעים בסוף הסרטון: האינטרסים של יוטיוב ושלכם לא חופפים. יוטיוב רוצים את המשתמש, ובכן, ביוטיוב. אתם רוצים אותו ממוקד בקורס. אם בסוף הסרטון מופיעים הצעות לסרטונים מאת יוטיוב, בלבלתם את המשתמש, והנחתם לו באמצע הקורס הסחת דעת כתומה בוהקת. זה גם פוגע ברצף הלמידה של התלמיד וגם עושה לו תחושה חמצמצה של שוק. הוא לא רצה ללמוד בשוק אלא בחדר שקט, עם מזגן ומורה פרטי. תנו לו.
סוגים שונים של אחסון וידאו בתשלום
אז החלטנו: יוטיוב לא מתאים. צריך פלטפורמה מוגנת בשביל הסרטונים.
פלטפורמות מוגנות יש הרבה. במאמר הזה אתמקד ב-3 פלטפורמות שהמשתמש הממוצע יכול לתפעל בעצמו שהן הזולות ביותר בשוק: וימאו המוכרת לעייפה, ספוטלייטר הפחות מוכרת, ובאני נט – שעוקפת את שתיהן בסיבוב (אין סיבה להשאיר אתכם במתח).
וימאו (Vimeo) – אחסון סרטונים בתשלום
האלטרנטיבה הידועה ביותר ליוטיוב היא וימאו (vimeo). חשוב להבין כמה דברים על וימאו כדי לקבל את התמונה המלאה עליה. הרבה אנשים לא תופסים את זה ולכן וימאו משגעת אותם.
אז מה זה בכלל וימאו?
וימאו התחילה את דרכה כמתחרה ישירה ליוטיוב: פלטפורמת שיתוף סרטונים. די מהר יוטיוב הביסה אותה בנוקאאוט, ולפחות בישראל אני לא מכיר אף אחד שמנהל חיי חברה עשירים ורבגוניים, מגיב, מתקוטט ומשתף בוימאו. בכל זאת, וימאו עדיין תופסת את עצמה כישות כזאת (אולי בחו"ל יש לה קהילה קצת יותר מרשימה), מעין יוטיוב 2.
מה שבידל את וימאו מיוטיוב כבר מההתחלה היה שהיא הציעה לאנשים לשלם על אחסון הוידאו שלהם אצלה, ובתמורה אפשרה להם לפרסם אותו באופן מוגן, דהיינו לאנשים שיבחרו בכך בלבד. מי אמר קורס דיגיטלי ולא קיבל? ובאמת, וימאו הפכה לבחירה הפופולרית בעולם עבור יוצרי קורסים דיגיטליים. התהליך הוא פשוט מאוד: היוצרים מעלים לוימאו את הסרטונים שלהם, מגדירים אותם כלא זמינים לאף אחד למעט אתרים עם הרשאה מיוחדת, ואז מגדירים את פלטפורמת הקורס הדיגיטלי (נניח סקולר) כאתר בעל הרשאה. הקונסטלציה הזאת גורמת לכך שהסרטונים זמינים באתר הקורס בלבד, ואפילו אם יארע מצב וכתובת הסרטון תיחשף (מה שלא אמור לקרות), עדיין אף אחד לא יוכל לצפות בו. וימאו גם מאפשרת להגן על הסרטונים שבה מפני הורדה, הגנה שיוטיוב אינה מתיימרת להציע כלל ועיקר.
אגב, וימאו מציעה עוד אפשרויות מבחינת הרשאת צפייה: ניתן להגדיר תשלום כתנאי לצפייה בסרטון בודד, בלי שום קורס בכלל. ניתן גם להגדיר שכדי לצפות בסרטון תצטרך רק להזין את האימייל שלך, כלומר להצטרף לרשימת תפוצה. ויש עוד. כל האופציות האלה לא כל כך מעניינות בעיניי, ואינן מקובלות בישראל.
זוהי וימאו. רוב יוצרי הקורסים הדיגיטליים בישראל משתמשים בוימאו, ואם תרצו, גם אתם. זאת מערכת שעושה את העבודה, והיא – לכאורה – הכי זולה בתחומה. גם אני המלצתי עליה בעבר (ועדיין מציע את האפשרות להצטרף אליה ב-25% הנחה). אבל חשוב לזכור שבעיני וימאו עצמה היא סוג של יוטיוב אקסלוסיבי בתשלום, ומבחינתם בררת המחדל היא שאתה משתף את הסרטונים שלך עם כל גולשי וימאו. כפי שאראה בהמשך, זה נסיון להחזיק את החבל משני קצותיו, ויש לו מחיר.
שתי מילים על התוכנית החינמית והמיותרת של וימאו
וימאו מציעים תוכנית חינמית שאינה דורשת הזנת פרטי אשראי. רק הרשמה וזהו. התוכנית הזאת, במחילה, שווה לזבל. ההצעה של וימאו היא כזאת:
- מותר לכם להעלות 25 סרטונים גג.
- מותר לכם להעלות 2 סרטונים גג ליום.
- והקטע הכי מוזר: כל סרטון שאתם מעלים חייב להיות חשוף בפני כל החברים בווימאו. המשתמשים החינמיים בכלל לא מקבלים שום פרטיות. אפילו האופציה "לא רשום" לא קיימת עבורכם במסלול החינמי. אומנם רוב הציבור אינו גולש בווימאו בזמנו הפנוי והסיכוי שיגיע לסרטונים שלכם קטן למדי, אבל בכל זאת. אם זה גלוי, בשביל מה אני בכלל צריך את וימאו? מצחיקים אתם. בכל אחד מן הפרמטרים, יוטיוב עדיף.
ההתייחסות של וימאו לתוכנית החינמית שלהם היא שמדובר במקפצה בלבד למסלול שבתשלום. לא יודע מה איתכם, אני אישית מעדיף תוכנית חינמית שנותנת לי ערך משמעותי, גם אם לא מושלם. את זה? אין אפילו טעם לנסות.
היתרונות של וימאו
יש סיבות לכך שרוב יוצרי הקורסים הדיגיטליים בישראל משתמשים בוימאו.
1. המחיר של וימאו אטרקטיבי יחסית
היתרון הכי בולט של וימאו הוא המחיר. וימאו מציעה מספר מסלולים, והזול שבהם הוא 14$ לחודש כאשר משלמים על שנה מראש (בישראל 48 ש"ח קבוע משום מה, לא צמוד לשער השקל-דולר). זה יוצא תשלום שנתי של 168$ (576 ש"ח). זהו מחיר אטרקטיבי ביחס לשוק שבו פועלות חברות כמו wistia שדורשת 99$ במסלולים הכי זולים שלהן ששווים משהו.
בהמשך נראה שווימאו רחוקה להיות מן האפשרות הכי זולה בשוק. יש אפשרות טובה פי 14 מבחינת המחיר. אבל יחסית לרוב הפלטפורמות המקובלות, כן, היא הכי זולה.
2. וימאו מוכרת מאוד
וימאו נהנית מכך שכל אדם שצרך קורס דיגיטלי או שניים בחייו כבר נחשף אליה. המפגש עם אייקון ה-v הקטן בתחתית הסרטונים שבקורס יוצר תחושה מוכרת, מוגנת ובטוחה – בדיוק כפי שהלוגו של יוטיוב יוצר תחושה של זלזול.
עם זאת, אין צורך להגזים בחשיבות העניין, ולמעשה ייתכן שמדובר בכלל בבעיה. אנשים רבים סבורים שהאידיאל הוא בכלל הצגת הסרטון עם הלוגו של יוצר הקורס בלבד, בלי לערבב אותו עם לוגואים נוספים. וימאו עצמה מציעה למשתמשים את האפשרות להסיר את הלוגו שלה מהסרטונים ולהחליף אותו בלוגו שלהם.
3. וימאו מגנה על הסרטונים שבקורס באופן סביר
אם התקנתם בוימאו את ההגדרות הנכונות, הסרטונים שלכם יהיו מוגנים הן מפני פרסום הלינק שלהם הן מפני הורדה. להגיד לכם שזוהי הגנה ברמה של כספת בנק ישראל? ממש לא. גם משתמשים לא מיומנים במיוחד עם קצת הבנה בקוד יכולים לשים את ידיהם על הסרטונים שלכם.
לא בדקתי בעצמי את השיטה המוצגת בסרטון הזה, ואני יודע גם שוימאו מעדכנים מפעם לפעם את פרוטוקול האבטחה שלהם כך שלא תמיד השיטות שברשת עובדות. בכל מקרה, אל תצפו לקבל ב-14$ לחודש כספת אישית באגף השמור של גרינגוטס עם דרקון ליד. קחו כנתון שאם מישהו באמת רוצה לקחת לכם את הקורס, הוא כנראה יצליח. וידאו הוא אחד הדברים ברשת שהכי קל לפרוץ אליהם ולהוריד אותם – אפילו חברות ענק כנמו דיסני לא פיצחו את השיטה איך להזרים וידאו שלא ניתן בשום אופן להוריד. ובל נשכח, שגם הנוכל הטיפש ביותר יכול פשוט לקחת מצלמה ולהסריט את המחשב בעת שהוא מציג את הסרטונים שלכם. בסופו של יום ההגנה של יוצרי קורסים מפני הפרת זכויות היוצרים שלהם היא בעיקר מוסרית ומשפטית. (*כוכבית: האמת היא שבהמשך תראו טריק ערמומי ששתי חברות אחסון הוידאו האחרות – ספוטלייטר ובאני.נט – עושות בו שימוש, שהופך גם את צילום המסך לבעיתי עבור שודד הסרטונים הפוטנציאלי. על כך בהמשך).
בקיצור, המכשול שוימאו מציבה בפני מורידי סרטונים משול לגדר בת מטר מסביב לאורוות סוסים. סביר להניח שהסוסים לא יברחו, למרות שאם ינסו, הם יכולים. זה יותר עניין פסיכולוגי. מכל מקום, כפי הסברתי קודם, הפסיכולוגיה הזאת חשובה עבור 99.9% מן הלקוחות, שהם אנשים ישרים שאין להם מושג לגבי הקלות שבה אפשר לפרוץ לוידאו, והעובדה שהווידאו מוגן נותנת להם תחושה שהם מקבלים ערך גדול בהרבה.
4. בוימאו ניתן לסדר את הסרטונים בתיקיות לפי נושאים
משום מה ביוטיוב לא שמעו על תיקיות. כן, כמו שיש לכם במחשב האישי. אבל קורס דיגיטלי הוא מוצר מורכב ורב חלקים, כל מספר סרטונים הרי מרכיבים יחד פרק, וכל פרק עומד בפני עצמו, ולנהל אותו מיוטיוב זה בלגן.
וימאו מציעה לך לארגן את הפרויקט שלך בתיקיות נפרדות. כל פרק בתיקייה משלו. זה מאוד מקל על ניהול הסרטונים של הקורס הדיגיטלי וחוסך זמן ובלבול.
5. בווימאו ניתן להחליף את הסרטון מבלי להחליף את כתובת הסרטון
אתם יכולים להחליף סרטון בוימאו ולהישאר עם אותה כתובת ועם אותם נתונים. יוטיוב לא מאפשרת את זה כמובן כי היא רשת שיתוף סרטונים מכל הלב, ואם משתמש יוכל להחליף את הסרטון שלו תחת אותה כתובת הדבר עלול להטעות את המשתמש התמים שרואה הרבה מאוד לייקים וצפיות לסרטון פרסומי עלוב ביותר (שעודכן על בסיס סרטון מצליח שהיה תחת אותה כתובת קודם.)
וימאו כן מאפשרת את זה. זה סופר שימושי ליוצרי קורסים דיגיטליים שמדי פעםנדרשים לעדכן את התוכן של הסרטונים שלהם. בווימאו הם יכולים פשוט להחליף את הסרטון, ואוטומטית הוא יעודכן גם באתר הקורס ובכל מקום שהקישור לסרטון מופיע בו.
החסרונות של וימאו
וימאו לא מושלמת. האמת היא שבשבילי היא תמיד הייתה הכרח לא יגונה. סתמתי את האף, והשתמשתי כי צריך, אבל אף פעם לא ממש נהניתי ממה שהולך שם. אני אסביר.
1. הממשק של וימאו מבולגן ומבלבל
וימאו, כאמור, משחקת בשני מגרשים: פלטפורמת שיתוף סרטונים נוסח יוטיוב, ופלטפורמה לאחסון וידאו מוגן (בעיקר לקורסים דיגיטליים). הדואליות הזאת מבלבלת, ולי לפחות לקח הרבה זמן להבין איך להתנהל איתה. מסך הכניסה הראשי בוימאו הוא בכלל פיד, שבו אתה רואה סרטונים שהפלטפורמה מציעה לך (כמו יוטיוב). הסרטונים שלך שם, כן, ותמיד תמצא איכשהו את האפשרות להגיע אליהם, אבל זה מבלבל, מטריד ולא תורם בכלל לחוויית המשתמש. ההרגשה בוימאו היא תמיד שנכנסת למקום הלא נכון.
אפשר להתרגל לזה. אבל גם היום, כשאני מבין את זה, עדיין לא כיף לי להיכנס לוימאו. התת מודע שלי לא אוהב את האתר הזה, הוא משרה עליו חוסר ביטחון ותחושה כללית שדוחפים לי דברים שבכלל לא ביקשתי.
מדובר לכאורה רק בתחושות ורגשות, ולמי אכפת. העיקר שהסרטונים מוגנים. זה נכון בעיקרון, אבל האמת שיש לתחושות האלה השלכות. כשהתת מודע שלך מתנגד להיכנס למערכת כלשהי, פעולות שצריכות להתבצע בתוכה יתבצעו באיחור או לא יתבצעו בכלל. פגשתי אפילו אדם שרצה לשלם לי כדי שאעזור לו עם וימאו, והנה עוד כסף הלך רק בגלל חוסר הידידותיות של המערכת.
2. אין אפשרות להתנסות בווימאו בלי להכניס פרטי כרטיס אשראי
אחד הצרכים הלגיטימיים ביותר של לקוח במערכת שאיתה הוא עומד לרוץ לשנים רבות היא לנסות אותה שבוע שבועיים. וימאו מכירה בצורך הזה, אבל משתמשת בו כדי לצוד אנשים תמימים. כן, אומרת וימאו, אנחנו מציעים לך שבועיים התנסות בחינם. אבל בוא חבוב תזין קודם כל את פרטי כרטיס האשראי שלך. החיוב יתחיל רק בעוד שבועיים, אבל את הפרטים תן לנו עכשיו.
המטרה שלך וימאו היא כמובן להרוויח כסף מכל אותם אנשים שהחליטו בסוף שהם לא רוצים, אבל שכחו לבטל את המנוי. זה קורה הרבה בוימאו כי כאמור לא מדובר במערכת ידידותית במיוחד למשתמש. הגולש נכנס לוימאו, מתבלבל, אומר לעצמו "אבדוק מחר" אבל גם מחר לא ברור לו מה הולך שם. בין כך ובין כך חומקת לה תקופת ההתנסות, והחיוב בחשבון הבנק חל בלי ששמת לב. וזה יכול להימשך ככה שנים אם אתה לא ער מספיק לחיובים שיוצאים מהאשראי שלך.
זה טריק שהרבה חברות משתמשות בו, לא רק וימאו, אבל בעיניי הוא תמיד מכוער. אם המוצר שלך טוב באמת, אל תנסה לגנוב את הכסף מאנשים שלא מעוניינים בו. תן להתנסות בראש רגוע. רוצה את פרטי האשראי שלי? אני אכניס אותם בשמחה אחרי שאדע בדיוק על מה אני משלם.
3. האם מותר בכלל להרוויח מסרטונים בוימאו כסף?
מי שיעניין בפרטי המסלולים השונים של וימאו, יגלה שהאפשרות להרוויח כסף מסרטונים נמצאת רק במסלול ה-standard. למשתמשים במסלול הבסיסי – starter – זה שאנחנו מדברים עליו – אסור להתנות את הזכות לצפות בסרטונים שמאוחסנים על וימאו בתשלום. לכאורה לפי הסעיף הזה, מסלול ה-starter אינו מתאים כלל לקורסים דיגיטליים, אלא לכל היותר למיני קורסים חינמיים.
ראיתי את הדעה הזאת באינטרנט, אבל ביררתי אותה מספר פעמים מול התמיכה של וימאו. זה לא נכון. מותר בהחלט להשתמש בסרטונים בתוך קורס דיגיטלי ולמכור אותו טבין ותקילין. מה שלא תוכלו – טכנית – לעשות במסלול ה-starter הוא לדרוש תשלום דרך וימאו עבור סרטון בודד בתוך הפלטפורמה של וימאו עצמה. אני אישית לא מכיר אף אחד מישראל שהאפשרות הזאת מעניינת אותו, כך שמהסעיף הזה אתם יכולים להתעלם באלגנטיות. אפשר, מותר ומצווה להרוויח כסף מקורסים דיגיטליים שמבוססים על סרטונים בוימאו, אפילו בתוכנית ה-starter.
תקוו רק שלא נפלתם על בן אדם שחושב שאתם לא בסדר מבחינה חוקית בגלל השימוש הזה. הסיכויים שזה יקרה קלושים עד בלתי קיימים, כי מי בכלל חוץ מכם מתעניין בוימאו, ובכל זאת זאת נקודה שכדאי לציין.
4. התמיכה הטכנית של וימאו לא משהו
השמועות אומרות שהתמיכה של וימאו מתחת לכל ביקורת. אני עצמי לא חוויתי תמיכה גרועה במיוחד, אבל בהחלט לא מדהימה. ניכר שהם חוסכים עלינו, אם כי כן קיימת תמיכה. יש שתי בעיות בתמיכה של וימאו:
- על מנת להגיע לתקשורת עם נציג אנושי צריך לעבור דרך חתחתים, כי וימאו תעשה הכול כדי לטרפד את התקשורת שלכם עם כוח האדם (ההודי) שלה. אתם תצטרכו לאתר בעצמכם את כפתור ה-Help, שכמובן אינו מובלט, להקליד את נושא הפנייה שלכם ולקבל הצעות לפתרון ממאגר ההדרכות של וימאו, לסרב להן שוב ושוב עד שתגיעו לכפתור המיוחל Contact Us. אבל גם אז, לא תקבלו נציג אלא דרישה להגדרה מדויקת מאוד מאוד מאוד של קטגוריית הבעיה שלכם. רק אז תופיע סוף סוף התיבה שבה אתם יכולים להקליד באופן חופשי את מה שיושב על ליבכם.
- זמן התגובה. את התגובה תקבלו באימייל, לפעמים שעות ארוכות אחרי הפנייה. זה ממש לא מידי. אם אתם אנשים שזקוקים לתמיכה אנושית במבוכי הרשת, תצטרכו עצבי ברזל כדי לעבוד עם וימאו. לדעתי החברה הזאת חיה קצת בעבר, הם לא הפנימו את המהירות שבה הכול עובד בעידן המודרני.
5. וימאו מגבילה את כמות הסרטונים שאתם יכולים להעלות
וימאו אינה חברה נדיבה. בודאי לא כלפי חברי מסלול ה-starter שלה. יש לוימאו הגבלות על כמות התוכן שהמשתמשים רשאים להעלות. בתוכנית החינמית מדובר על כמות מעליבה של 2 סרטונים ליום, ולכל היותר 25, אבל גם מסלול ה-starter לא מפרגן במיוחד: אתם יכולים להעלות עד 100GB תוכן סך הכול. האמת היא שזה בכלל לא מעט, כי סרטון ממוצע לקורס אינטרנטי לא אמור לעלות על 100-200GB ובדרך כלל גם הרבה פחות. ובכל זאת לא נעים לדעת שיש תקרה מעל הראש.
6. וימאו היא בכלל לא הכי זולה
תכל'ס, הסיבה האמיתית היחידה לכך שווימאו כל כך פופולרית היא המחיר שלה. בעוד חברות שונות גובות מעל 50$ לחודש על התוכניות הבסיסיות ביותר שלהן, וימאו כאמור מצטנעת לכאורה ומסתפקת במחיר אטרקטיבי (יחסית) ושווה לכל נפש: 14$ לחודש, כאשר משלמים שנה מראש. סך הכול תשלום שנתי של 168$. ובישראל 48 לחודש, 576 לשנה.
ראוי לציין שלפני כמה שנים, כשהתחילו הקורסים הדיגיטליים להתפשט, המחיר היה זול יותר. לאחר שוימאו התבססה בשוק היטב, היא העלתה את המחירים, כיוון שלא היה אף מתחרה בסביבה. אני מאמין שזה יקרה שוב בעוד פרק זמן כלשהו.
בכל מקרה, מבחינת המחיר באני.נט קורעת לוימאו את הצורה. זה לא ברמה של דולר לכאן דולר לכאן, אוקיי? על באני.נט אתם תשלמו דולר לחודש. אז אני חושב שאת האמונה שוימאו הכי זולה אפשר לקמט לכדור ולזרוק לפח האשפה הקרוב.
אם אתם מתעקשים בכל זאת על וימאו, אז אתם יכולים לחסוך במחיר שלהם קצת ולקבל 25% הנחה. הנה – כאן. אבל אפילו ההנחה הזאת ניתנת באופן שמנסה להטעות אתכם כך שמבלי משים תרכשו את התוכנית היקרה ביותר. בשביל להגיע למחיר המוזל עבור התוכנית הבסיסית תצטרכו ללחוץ על "פרטים" ואחר כך על "השוואת תוכניות". רק אחרי דרך החתחתים הזאת תזכו לראות את ההנחה המופלאה לנגד עיניכם. זאת ההתנהלות הרגילה של וימאו, תעשו פנים שאתם מופתעים.
הקץ'? כמובן, יש קץ'. נראה לכם שווימאו יחתכו לעצמם רבע מהרווחים? תחשבו שוב. ההנחה היא לתשלום הראשון בלבד. בשנה הבאה תשלמו מחיר מלא. מכיוון שכאמור חברות אחסון וידאו בדרך כלל לא מחליפים, וימאו יוצאת נשכרת מן העניין. מה זאת הנחה של שנה אחת לעומת תשלום שנתי מלא בכל 10… 20… 30 השנים הבאות, ויותר, שאתם קהל שבוי שלה.
7. וימאו עלולה להיות סחטנית
מה שאכתוב עכשיו לא רלוונטי לרוב האנשים, אבל כדאי להכיר. סיפרה לי מישהי שיש לה תוכנית שכוללת סרטים באורך מלא, כל שבוע. לכאורה וימאו היא אופטימלית עבורה, כי אין אצלם הגבלה על משקל הסרטונים, נכון? אבל יום אחד היא מקבלת מהם הודעה על כך שהיא חרגה בחודש מסוים מנפח ה-bandwidth המוקצה לה (זה מושג שעליו אסביר בהמשך לעומק, כשנדבר על באני.נט. השאריו עימנו). מדובר בנפח הגלישה של משתמשים בסרטונים. היא באמת הגיעה לנפח מרשים בחודשים מסוימים, כפי שהם טרחו לעדכן אותה:
![חזירות של וימאו 2](https://milimilim.co.il/wp-content/uploads/2023/10/חזירות-של-וימאו-2-1024x402.jpeg)
למען הסר ספק: זה אכן לא מעט, הלוואי על כולנו. זה היה קשור לאופי העסק המדובר. בכל אופן, וימאו דרשו ממנה לשדרג את התוכנית, ולא – חשבונה ייסגר.
לגיטמי סך הכול. באותיות הקטנות של ההסכם עם וימאו מדובר גם על נפח הגלישה. אבל שימו לב לדרישת התשלום החדשה – שתי אופציות, שכל אחת נהדרת יותר מחברתה:
![חזירות של וימאו](https://milimilim.co.il/wp-content/uploads/2023/10/חזירות-של-וימאו.jpeg)
שמתם לב לקפיצה האקרובטית הזאת במחיר? 6,000 דולר לשנה. כשמנוי רגיל עולה 168, ומנוי פרימיום כמה מאות. אם זה לא ניסיון סחיטה אני לא יודע מה כן. לפעמים זה נראה שווימאו מרגישים ומתנהגים כמו מונופול שיכול לעשות מה שהוא רוצה, כי הם מחזיקים את המשתמשים שלהם ב_____. לאן הם יילכו?
סוף הסיפור אגב הוא שאותה בעלת עסק פנתה אליי, ואני המלצתי לה קודם כל לוודא שכל הסרטונים נמצאים גם אצלה על המחשב ולא רק בוימאו. ודבר שני – מהר לעבור למקום אחר. משתמשת בסדר הגודל הזה לא תשלם דולר לחודש אפילו לבאני.נט, אבל זה עדיין יהיה דולרים בודדים לחודש. לא העושק הזה.
סיכום: וימאו בעיניי בשני משפטים
לסיכום, וימאו היא חברה ענקית עם ממשק מבלבל ותאוות בצע. היא נותנת למשתמשים תחושה שהסרטונים שלכם מוגנים, וזהו. היתרון הגדול שלה הוא שהיא מותג מוכר.
האם יש בשוק אופציות אחרות? כן בהחלט, לדעתי שתיים, ועל שתיהן אסביר בהרחבה בהמשך. הראשונה – ספוטלייטר שהיא האופציה המקבילה לוימאו מבחינת המחיר, מעט יותר יקרה ומספקת את אותו שירות אבל באופן נכון יותר, ועוד אופציה שהיא לעומת כל אלו כמו מרצדס ליד אופנייים חלודים מיד שנייה – באני.נט. בואו נתחיל מבאני.נט, כי כפי שאתם שמים לב כבר קשה לי להתאפק.
באני.נט: המהפכה
לא לעיתים קרובות זוכים כותבי סקירות של מוצרים למתת אל כזאת: הכרעה ברורה וחד משמעית לגבי המוצר שמומלץ ל-99% מהלקוחות לבחור, בלי כל ספק או פקפוק, כשהאפשרות הנבחרת מביסה את השאר לא בנקודות אלא בנוק אאוט.
נדיר גם שאותה אפשרות נבחרת היא אנדרדוג כמעט לא מוכר, שהוא פשוט הרבה יותר טוב בכל פרמטר מהאפשרות ששולטת על השוק. זו הסיבה שאני כל כך שמח לכתוב את הסקירה הזאת, כי היא עומדת לחסוך לכם מאות שקלים בשנה שהייתם מוציאים סתם ככה על אחסון וידאו בווימאו. אני בטוח שיש לכם דברים טובים יותר לעשות בהם. כן, יש כאן אפשרות שעדיפה על וימאו בכל פרמטר כמעט. אני שמח לערוך לכם היכרות איתה.
מי את, באני.נט?
בשורה התחתונה באני.נט עושה בדיוק מה שעושה וימאו, רק הרבה הרבה יותר בזול. מה שנשאר זה להסביר את פשר ההפרש הענק במחירים, כי כאמור באני.נט בדרך כלל תעלה לכם דולר או שניים בחודש, ואילו וימאו – בערך 14.
העניין הוא שבאני.נט היא בכלל לא חברה של אחסון וידאו. היא חברת אחסון, נקודה. בבאני.נט ניתן לאחסן הכול – תמונות, פי.די.אף., תוכנות, אתרים – וכן, גם וידאו. לכן קבוצת הייחוס של באני.נט היא לא חברות אחסון הוידאו אלא חברות האחסון, שהמחירים בהן בהחלט זולים משמעותית.
אבל גם בתוך חברות האחסון באני.נט היא עוף מוזר, וזאת בשל שיטת התמחור שלה.
מודל התמחור של רוב החברות בתחום האחסון, הן אחסון הוידאו והן האחסון הכללי, הוא מודל של תשלום חודשי קבוע. על פי רוב המשתמש יידרש לבחור בין מספר מסלולים, וכל עוד הוא דבק במסלול שבחר הוא ישלם תשלום חודשי מסוים וזאת גם אם לא עשה שום שימוש באחסון. כשזה המצב, חברת האחסון תציע מן הסתם לכל מסלול את התשלום המקסימלי שיכסה את ההוצאות שלה (כי גם לה יש הוצאות) וישאיר לה שולי רווח. אם ניח החברה מספקת 100GB אחסון, המשתמש ישלם תמיד כאילו אחסן את המקסימום – שהרי הדבר מתאפשר בתוכנית.
אבל אצל באני.נט התשלום מבוצע בשיטת "pay as you go", תשלום לפי שימוש, שזו שיטה גמישה, מודולרית ומסובכת מעט יותר להבנה (אל דאגה, לא משהו שלא תבינו בדקה הקרובה), אבל היא פשוט נס ופלא מבחינתנו צרכני השירות.
נפלאות ה-Pay As You Go
העיקרון של באני.נט הוא הכי הוגן בעולם בעצם: למה שהצרכנים ישלמו את התשלום המקסימלי על פ דרגות שהחברה קבעה? שישלמו לפי השימוש שלהם וזהו זה. זה פשוט נורא ומאוד מאוד לא סחטני, וכנראה בגלל זה וימאו וכל השאר לא עובדות בשיטה הזאת, אבל שיטת התמחור הזאת נטולת כח סיכון מבחינת באני.נט.
זה עובד ככה:
קודם כל חשוב לציין, שהתשלום המינימלי לבאני.נט הוא דולר לחודש. גם אם העליתם לשם סרטון אחד מסכן של חצי מגה, תשלמו את הדולר הזה. אבל לשלם יותר מדולר? בשביל זה כבר צריך לעבוד הרבה יותר קשה. לדעתי רוב יוצרי הקורסים הדיגיטליים בישראל לא יגיעו לתשלום של יותר מדולר לחודש לבאני.נט, ווגם אם זה יקרה, זה לא יהיה הרבה יותר, ותמיד באותו יחס. דולר וחצי, שניים, שלושה. אלא אם כן אתם איזו מכונה בלתי נלאית של קורסים דיגיטליים, שכל אחד מהם מפלצת – וגם אז תשלמו בדיוק לפי מה שיש לכם שם. אני יכול לדמיין שהמאיון העליון של יוצרי הקורסים הדיגיטליים ישלמו לבאני.נט עשרה (!) דולר בחודש.
אתם יודעים מה? במקום שאנבא לכם כמה תשלמו, בואו תבינו בעצמכם ותחשבו לבד. זה עובד ככה.
שירות אחסון וידאו בעצם עושה עבורנו שני דברים:
- אחסון.
- הרצת הוידאו במחשבים של המשתמשים השונים.
לפיכך, התשלום שלכם לבאני.נט מורכב משני חלקים.
1. תשלום על האחסון
אתם משלמים לבאני.נט בכל חודש על כל ג'יגה בייט של סרטון שאתם מאחסנים אצלם. ככל שיש לכם יותר ג'יגה, התשלום החודשי יגדל. כמה? ובכן, בישראל ובאירופה התשלום נמוך יחסית, ועומד על סנט לג'יגה. כלומר 0.01 דולר לג'יגה. ובתרגום חופשי: כמעט 4 אגורות לג'יגה. שמעתם נכון.
זה אומר שגם אם הקורס שלכם כולל 100GB של סרטונים, כמות אסטרונומית, מה שבוימאו היה גורם לכם לשלם 48 ש"ח לחודש, בבאני.נט זה יביא אתכם בסך הכול להצדקה מושלמת של הדולר שאתם ממילא משלמים להם כל חודש (זה טיפה לא מדויק בגלל הסעיף הבא, אבל הבנתם את הכיוון).
חוץ מזה, בכל עת שתרצו תוכלו להסיר סרטונים מבאני.נט, והתשלום יפחת.
2. תשלום על נפח תעבורה (bandwidth)
נפח תעבורה הוא השימוש שנעשה בסרטונים שלכם על יד המשתמשים. הצגת סרטוני הקורס במחשבים של המשתמשים דורשת מבאני.נט לספק לכם שירות נוסף על עצם האחסון, שירות שעבורו השרתים של באני.נט נדרשים לעבוד. על העבודה הזאת אתם משלמים. גם כאן התשלום הוא 0.01 דולר לג'יגה, אבל התשלום הוא פר הצגה. כלומר, אם בחודש מסוים משתמש צפה בפועל בסרטונים שמשקלם הכולל הוא 1GB, לתשלום שלכם באותו חודש יתווספו 0.01 דולר.
לפני שאתם שואלים: זה לא משנה כמה זמן המשתמש בילה מול הסרטון. בין אם הוא הריץ אותו על *3 ובין אם על *0.25, אתם תשלמו אותו הדבר, כי בסופו של דבר תוכן של ג'יגה הגיע מהשרתים של באני.נט לשרתים של המשתמש.
שימו לב: בעוד התשלום החודשי נגבה מכם כל חודש מחדש תמידים כסדרם ללא שינוי, התשלום על נפח התעבורה הוא חד פעמי, ותלוי מאוד במספר המשתמשים שלכם בקורס. בהנחה שהמשתמשים צופים בסרטוני הקורס פעם אחת בלבד (ואני מגזים פה, כי ברוב הקורסים הדיגיטליים המשתמשים לא צופים בכל הסרטונים), אתם יכולים לחשב את העלות המשוערת השנתית לתשלום באמצעות הנוסחה: [מספר התלמידים בקורס בשנה]*[מספר ה-GB הכולל של סרטוני הקורס]. מיד נדגים וזה יהיה ברור יותר.
התמחור של באני.נט – שתי דוגמאות
בואו ניקח לדוגמה שני יוצרי קורסים: דניאל, יוצר קורס דיגיטלי בראשית דרכו, שמעביר הדרכות אקסל שנוצרו בצילום מסך, עם מעט מאוד יכולות שיווק, ולעומתו סוניה, שהיא אשפית ותיקה ומנוסה שמחזיקה מערכת של עשרה קורסים עשירים עם סרטונים באיכות גבוהה בנושאי התעמלות נשים, והיא מותג ידוע בתחומה עם מאות תלידות חדשות בשנה. בואו נבחן כמה כל אחד מהם ישלם.
ובכן, לדניאל יש בקורס 100 סרטונים, כל אחד באורך של 10-15 דקות. סרטון ממוצע של דניאל שוקל 100MB, (שזה ה-מ-ו-ן יחסית, אבל דניאל לא למד איך ליצור סרטונים "רזים" יותר, ואין לו כוח להתעסק עם זה). דניאל כאמור גם לא משווק מי יודע מה, אבל בגלל שהקורס איכותי ויש לו מזל, הוא מצליח למכור את הקורס כבר בשנה הראשונה ל-100 לקוחות מרוצים.
כמה ישלם דניאל?
ובכן, התשלום החודשי של דניאל יהיה 100MB*60, מה שמביא אותנו ל-10GB. לתשלום – 0.10$ לחודש.
בנוסף, נפח התעבורה אצל הגולשים לשנה שלמה הוא 100*10GB, כלומר בהנחה שכל אחד מ-200 התלמידים של דניאל צפה בכל הסרטונים, הוא מימש נפח תעבורה של 10GB. סך הכול 1000GB נפח תעבורה = 10$. לשנה. אם נחלק את זה לחודשים זה ייצא 0.84$ לחודש.
0.84$+0.10$=0.94$. הווה אומר, דניאל עדיין ישלם לבאני.נט דולר לחודש. וזה למרות שכבר יש לו בעצם קורס משגשג עם רכישות עקביות. צריך להוסיף פה כוכבית קטנה כי אם נניח שכל הצפיות בקורס היו באותה תקופה, זה ייצא לדניאל אולי קצת יותר מדולר באותו חודש. אבל כמה יותר? ובכן, אפילו אם נניח שכל הצפיות אירעו בחודש אחד, דניאל ישלם 10$ באותו חודש, ובשאר החודשים את הדולר הרגיל. ואני מזכיר לכם שאם אתם יוצרי קורסים בראשית הדרך, המאפיינים של דניאל הם כנראה הרבה מעל המאפיינים של הקורס שלכם.
עכשיו בואו נעבור לסוניה. סוניה כאמור מחזיקה אימפריה של קורסים דיגיטליים. יש לה 2000 סרטונים, כל אחד בנפח GB שלמה (היא מצלמת ב-4K). חוץ, מזה, כל שנה מתווספות לה 2000 תלמידות חדשות לכלל הקורסים, והן צופות בקורסים באדיקות. כמה תשלם סוניה?
אז מבחינת התשלום החודשי הקבוע, סוניה מחזיקה בעצם 2000GB, מה שמביא אותה ל-20$ בחודש.
התעבורה השנתית שלה היא 2000 תלמידות*2000GB, כלומר 4,000,000 GB. לשנה, שעליהם היא תצטרך לשלם לבאני.נט 4,000$ בשנה, כלומר בערך 334$ לחודש.
סך הכול 354$ לחודש. זה המון, נכון. אבל שימו לב לקץ': רוב התשלום שסוניה משלמת קשור למספר התלמידות שלה. בעצם, מבחינת סוניה כל תלמידה שמצטרפת לקורס מגלמת עבורה עלות נוספת של 20$ (על צפייה ב-2000GB של הקורסים). חבילת קורסים בסדר גודל כזה ובאיכות כזאת גם ככה עולה אלפי שקלים, וכל מה שסוניה צריכה לעשות הוא להוסיף את ה-20$ הנוספים במחיר של הקורס. או מהכיוון ההפוך – סוניה צריכה לקחת בחשבון שיש לה עלות סטרימינג לכל משתמשת, ולדאוג שהיא בכל זאת יוצאת מורווחת.
והיא תצא מורווחת, זה ברור: כי ה-4,000$ שהיא משלמת על התעבורה היא אות וסימן לכך שהקורס שלה מתפוצץ מתלמידות שכל אחת שילמה לה טבין ותקילין. להדיוטיות זה נראה הרבה, אבל סוניה בהגדרה היא במצב ש-4,000$ לשנה לא מזיזים לה.
ומה אם סוניה תחווה שנה בעייתית מבחינת הקורסים, שנה שבה היא לא מצליחה להביא תלמידות חדשות? בשנה כזאת, סוניה תמשיך לשלם 20$ לחודש על האחסון, אבל היא לא תשלם שום דבר נוסף על נפח התעבורה – כי אם אין תלמידות, אין כזה. ככה שאין פה באמת סיכון. זה כל היופי ב-pay as you go.
ועוד הערה קטנה – בוימאו, אנשים בסדר הגודל של סוניה לא היו משלמים 48 ש"ח לחודש… ממש לא. למעשה התוכנית המתקדמת ביותר של וימאו, 205 ש"ח לחודש נכון לכתיבת שורות אלו, תספחק לסוניה לנפח תעבורה עבור… תלמידה אחת בלבד. מכיוון שלסוניה יש בערך 166 תלמידות בחודש, היא תצטרך לקבל מווימאו הצעת מחיר מותאמת אישית, שתעמוד, אני משער, על 20,000 שקלים בחודש וכנראה יותר (בבאני.נט היא הגיעה ל-1000 ש"ח בערך). אז בואו, מה שלא ייצא שאתם משלמים בבאני.נט, בווימאו הייתם משלמים הרבה הרבה יותר.
האבטחה בבאני.נט
מבחינת אבטחת הסרטונים, באני.נט די דומה לוימאו. שתיהן רחוקות מלהיות לווייתני סייבר, ושתיהן עושות את העבודה היטב עבור קורסים דיגיטליים. מה שכן, בבאני.נט יש פיצ'ר נחמד שכבר הזכרתי בקצרה – ושאין אותו בוימאו: בבאני.נט ניתן להגדיר שהסרטונים שלכם יופיעו עם פרטי המחשב שבו הסרטון מוקרן, ה-IP שלו. זה אומר שגם אם המשתמש יצליח להוריד את הסרטון, ואפילו אם הוא יצלם את המסך באמצעות הסמארטפון – הוא יקבל סרטון עם אות קין, סרטון שממש לא כדאי לו לפרסם. כי החותמת הדיגיטלית של המחשב האישי היא כמו הצהרה "הסרטון הזה נגנב דרך המחשב שלי", שזאת הצהרה שגנבים ממש לא שמחים להצהיר, שהרי היא חושפת את זהותם. אני מניח שחותמת כזאת על סרטון עשויה להיחשב כראיה קבילה בבית משפט, אבל לא בדקתי את זה.
האם זה חוסם את כל הגנבים? לדעתי לא. מי שממש ירצה לגנוב לכם את הקורס יוכל לעבור סרטון סרטון ולערוך אותו כך שחותמת ה-IP לא תופיע. אבל זה עוד מכשול, ויש שלב שבו הטרחה פשוט כבר לא שווה את התועלת.
בכל אופן, האבטחה של באני.נט בטח לא יותר גרועה משל וימאו.
שאר הפיצ'רים
כל שאר הדברים שיש בוימאו יש בבאני.נט. תיקיות, אפשרות להחלפת סרטון תחת אותה כתובת, אפשרות להוסיף לוגו מותאם אישית, שליטה בכל הכפתורים של הנגן שמופיעים – הכול יש. מה שאין זה כמובן הלוגו של וימאו… שהוא באמת קצת סמל סטטוס. תחליטו אתם אם אתם רוצים לשלם על סמל הסטטוס הזה 44 ש"ח נוספים בכל חודש לכל שארית חייכם. בעיניי העיקר זה שלא יופיע הלוגו של יוטיוב, ואם אתם ממש משקיעים – שיופיע הלוגו שלכם. היתרון הנתפס של וימאו זניח ממש, במיוחד שאני צופה תנועת נטישה המונית משם.
מי לא יכול להשתמש בבאני.נט?
אה, כן. העניין הקטן הזה… ובכן, כל אחד יכול לאחסן בבאני.נט את סרטוני הקורס שלו, אבל לא כל מערכת קורסים בישראל מאפשרת להציג בתוכה סרטונים שמאוחסנים בבאני.נט.
נכון לכתיבת שורות אלו המערכות שמאפשרות התממשקות לבאני.נט הן:
- וורדפרס
- וויקס
- סקולר
- ואני מניח שכל מערכת קוד פתוח בינלאומית כמו ג'ומלה ודרופל.
לגבי כל מערכת קורסים אחרת – אני ממליץ לכם בחום לברר אם יש להם התממשקות עם באני.נט. ממה שבדקתי מערכות הקורסים בישראל נכון לכתיבת שורות אלה בדרך כלל לא מתממשקות עם באני.נט, אבל אני מניח שזה ישתנה עם הזמן. גם סקולר התממשקו איתם רק בתחילת תשפ"ה (סוף 2024), ואני לא חושב שזה סיפור גדול בשבילן (אני ממליץ על סקולר מסיבות אחרות שכתבתי כאן – ההתממשקות עם באני.נט היא לא העניין היחיד).
גילוי נאות מאוד
זה אולי נשמע לכם שאני מנסה למכור לכם את באני.נט… כי יש לי רווח מזה. אני אניח את כל הקלפים על השולחן: כן, אני אפיליאייטור של באני.נט. אני מקבל מהם עמלה על כל לקוח שמגיע אליהם דרכי (גם אתם יכולים אגב). המחיר שתשלמו לא מושפע מזה, זה לגמרי win win. אז אזאת ההזדמנות לבקש שאם אתם נרשמים לבאני.נט – אז דרך אחד הקישורים שבעמוד הזה, למשל זה.
אבל העמלה של באני.נט צנועה יחסית, 20$ חד פעמי. זה הרבה פחות נחמד מהעמלה של וימאו – 50$, או של ספוטלייטר – 30% לכל אורך חיי המנוי. מבחינת הרווח האישי שלי היה עדיף לי לקבור את המידע על באני.נט עמוק באדמה ולהמשיך לשווק את ספוטלייטר או וימאו – אבל אני מעדיף להמליץ לכם על האופציה שתהיה לכם הכי טובה והכי זולה. אחרת בשביל מה כל המאמר הזה.
שורה תחתונה – באני.נט לעומת וימאו
אם הגעתם למאמר הזה כי חיפשתם "וימאו" בגוגל, אז צר לי לאכזב אתכם. אני לא רואה סיבה טובה לבעלי קורסים דיגיטליים לאחסן את הקורס שלהם בוימאו. באני.נט עושה כל מה שוימאו עושה, ואפילו יותר טוב, ובמחיר זול דרמטית. זול כל כך דרמטית, שאפילו אם יש לכם סרטונים בוימאו, אני ממליץ לכם להוריד אותם משם ולהעביר לבאני.נט.
איך מעלים סרטונים לבאני.נט לשימוש בקורס הדיגיטלי?
האמת היא שבאני.נט יכולה קצת לבלבל בהתחלה כי היא כאמור סופרמרקט של אחסונים. לא רק וידאו. לא עניין גדול האמת, ובכל מקרה אבל בשביל לעבוד איתה פשוט צריך לעקוב אחרי הדרכה מסודרת – ואני מצאתי אחת כזאת ביוטיוב בעברית, שעושה את העבודה היטב. הנה היא. זה באמת לא שונה כמעט מהעבודה עם המערכות האחרות כמו וימאו:
האופציה השלישית: ספוטלייטר (spotlightr)
בואו נדבר קצת על ספוטלייטר, שהיא עוד מקום לאחסן בו את הוידאו של הקורס הדיגיטלי שלכם. אקדים ואומר שעל ספוטלייטר נהגתי להמליץ בעבר, כשבאני.נט עוד לא הייתה זמינה לבעלי הקורסים בסקולר כעת היא בעיניי הרבה פחות אטרקטיבית, כי באני.נט – אבל לא מחקתי את הפרק לגמרי, כי בכל זאת יש פה דיון מעמיק על פרמטרים באחסון הוידאו שחשוב לשים לב אליהם. חוץ מזה יש לספוטלייטר פיצ'ר אחד שאין לא בוימאו ולא בבאני.נט, והוא יכול לחסוך הרבה כסף לבעלי קורסים בסדר גודל ענק.
על ספוטלייטר שמעתי לראשונה מסקולר בעצמם. שוחחתי פעם עם שירות הלקוחות של סקולר, והופתעתי לשמוע מהם על שביעות רצון רבה של לקוחות שלהם שבחרו לאחסן בחברה הלא מוכרת הזאת. סקולר מאפשרים הטמעת סרטונים מאחסוני וידאו נוספים (כמו wistia למשל), אבל הם יקרים מאוד. בטווח המחירים השווה לכל נפש שוכנות שתי מערכות בלבד: וימאו וספוטלייטר, והתרשמתי שהם מסמפטים את ספוטלייטר קצת יותר.
כשניסיתי בעצמי את ספוטלייטר, גיליתי מערכת שעובדת בפשטות, ביושר ובבהירות. תקופת התנסות אמיתית, בלי אשראי, 0 ניסיון לדחוף את הלקוח לרמת המחיר הבאה, ובעיקר – פלטפורמה ברורה עם חווית משתמש נהדרת, שמיועדת בעיקר לבעלי קורסים דיגיטליים. ספוטלייטר היא לא שום רשת חברתית ולא מתיימרת להיות כזאת. היא השאירה את המשחק הפתטי הזה לוימאו. ספוטלייטר גם לא נועדה לאחסונים מסוגים שונים כמו באני.נט, מה שטיפה מבלבל שם. ספוטלייטר ממוקדת מאוד, והמשתמשים בה הם בדרך כלל בעלי קורסים דיגיטליים. וזה משפר על חווית המשתמש.
רמת האבטחה
מבחינת האבטחה, לספוטלייטר יש שני יתרונות על וימאו.
לשתי המערכות לא מסובך לפרוץ אם אתה יודע מה אתה עושה. מצד שני, המשתמש הנורמלי לא יפרוץ לאף אחת מהן, והחשוב מכל: שתיהן נעדרות את הלוגו של יוטיוב ואת האפשרות להוריד את הסרטון למחשב בלחיצת כפתור.
לספוטלייטר יש עוד יתרון קל, גם על באני.נט, דווקא מפני שהיא מוכרת פחות ולכן האקרים טרחו להתעסק איתה פחות. זה אומר שנכון לכתיבת שורות אלו לא מצאתי ביוטיוב סרטון שמדריך כיצד להוריד סרטון מספוטלייטר למחשב שלכם, בעוד שסרטונים לגבי וימאו ובאני.נט כן מצאתי. מה זה אומר? לא הרבה. אל תתרשמו מתיאורי האבטחה המרשימים באתר של ספוטלייטר, כאמור וידאו קשה מאוד לאבטח. כדי למצוא ברשת את הדרך להוריד למחשב סרטון מוגן מספוטלייטר, אתם צריכים להיות טיפ טיפה גיקים, ולדעת להשתמש במונחים הנכונים מתחום התכנות. לא משהו שיעמוד בדרכו של האקר שנה ראשונה, כן? ועדיין.
בכל אופן, יש לספוטלייטר כל היתרונות שיש לוימאו, למעט הלוגו של וימאו שיש כאלה שיחשיבו כיתרון.
הגבלת הנפח ומספר הסרטונים
מעבר לכך יש לספוטלייטר יתרון מסוים על וימאו: ניתן להעלות לשם 200GB ולא 100GB כמו בוימאו. בשביל למלא אחסון בגודל כזה תצטרכו סדר גודל 2,000 סרטונים, בהנחה שכל סרטון שוקל 100MB, שזה הרבה יחסית בשביל סרטון. זה יתרון חסר תועלת לדעתי כי גם 100GB זה הרבה. מה שכן יש לספוטלייטר שאין אפילו לבאני.נט זאת האפשרות לאחסן את הסרטונים ביוטיוב ולקבל עבורם כתובת אחרת. אני אסביר על זה מיד.
ספוטלייטר + יוטיוב = אינסוף איחסון ונפח תעבורה ב-21$ לחודש
יש דרכים להשתמש בתוכנית הסטנדרטית של ספוטלייטר לנפח בלתי מוגבל בשל האפשרות הייחודית שספוטלייטר מציעה לאחסן סרטונים ביוטיוב ולקשר אותם לספוטלייטר, כך שתקבלו חלק ניכר מההגנה של ספוטלייטר בלי לאחסן שם ולו מגה נוספת. זה בעצם אומר שאם הקורס שלכם כולל כמות אדירה של ג'יגה בייט ונפח התעבורה שלכם עצום, ספוטלייטר יכולה להיות הפתרון הזול ביותר עבורכם. כן, אפילו יותר מבאני.נט.
לצורך העניין, אם נחזור לסוניה שאמורה לשלם 334$ לחודש לבאני.נט – אם היא תעבוד עם ספוטלייטר אך רק כדי לקבל כתובת מהם, ובעצם תאחסן הכול ביוטיוב – היא תשלם לספוטלייטר 21$ לנצח. חיסכון, כן – רק קחו בחשבון שההגנה תהיה פחותה יותר.
הגמישות
ספוטלייטר הרבה יותר גמישה מוימאו. אצל וימאו המסלולים קשיחים: כך וכך GB נפח גלישה, כך וכך סרטונים, סגור. לא מספיק לך? דלג לרמה הבאה. זה יכול להגיע למצבים קיצוניים, כמו אצל אותה לקוחה שעליה סיפרתי קודם שקיבלה חיוב של 6,000 דולר. אצל ספוטלייטר זה עובד בשיטת התוספות: חרגת? שלם סכום מסוים לפי שיעור החריגה, פחות או יותר לפי אותו יחס. אם אתה משלם 200 דולר ל-200 GB, סתם דוגמה, אז אם חרגת ב-GB בחודש מסוים, תשלם דולר אחד נוסף על אותו החודש.
התמיכה הטכנית
מבחינת התמיכה הטכנית, ספוטלייטר קורעים לווימאו את הצורה. הפנייה לתמיכה היא מאוד פשוטה, באמצעות כפתור צף על המסך תמיד, מימין למטה. לחיצה עליו עם השאלה שלכם, והצ'אט מתחיל. בהתחלה זה יהיה בוט, אבל אם תבהירו לו פעמיים שלוש שהוא לא מצליח לעזור לכם, תגיעו לנציג בשר ודם. ספוטלייטר מתחייבים למענה בתוך יום, אבל לפחות אצלי הם ענו בתוך דקות בודדות, וענו היטב. שאפו, ספולייטר.
מי יותר זול, וימאו או ספוטלייטר?
וימאו הרבה יותר זולה. ספוטלייטר עולה 21$ לחודש, וגם זה רק אם אם משלמים לשנה מראש. וימאו זה 48 ש"ח לחודש.
אבל כשבאני.נט בשטח, אני לא רואה עניין מיוחד בניתוח ההתגוששות בין שני הגמדונים האלה.
המסלולים השונים של ספוטלייטר
מסלול ה-Spark
מסלול ה-Spark עולה 13$ בחודש. זה הכול. במסלול הזה אתם יכולים לאחסן 25 סרטונים בלבד, אבל בניגוד לתוכנית החינמית של וימאו, כאן הסרטונים הם פרטיים ולא יהיו גלויים לכל חברי וחברות וימאו. שוב – לא ההגנה הכי טובה בעולם, אבל כן הכי טובה שספוטלייטר יודעים לתת – הם לא חוסכים עליכם במוצר העיקרי שלהם, הגנת הוידאו. וגם – אתם יכולים להעלות את כל 25 הסרטונים יחד, לא כמו העינוי הסיני של וימאו החינמית, 2 סרטונים ביום גג.
אבל שוב, זה לא מעניין כל כך כשאתם יכולים לשלם דולר לחודש לבאני.נט ולגמור את העניין.
ההפתעות של התוכנית המתקדמת של ספוטלייטר (Polaris)
בתוכנית המתקדמת יותר של ספוטלייטר (55$ לחודש) קיימים פיצ'רים נוספים שלא מצאתי באף אחסון אחר (בוודאי לא בוימאו ובבאני.נט). הם מיועדים במיוחד ליוצרי קורסים, קהל היעד המובהק והחד משמעי של ספוטלייטר. הפיצ'ר המוצלח ביותר שבהם, לטעמי, הוא האפשרות להציג שאלות על גבי הסרטון תוך כדי הסרטון.
ככלל בספוטלייטר יש עולם שלם שמתרחש על גבי הסרטונים, בשכבה החיצונית. ספוטלייטר מאפשרים, גם ברמות מחיר נמוכות יותר, להציג קריאות לפעולה ואלמנטים אחרים מעל גבי הסרטון, אבל בתוכנית ה-Polaris (55$) זה הופך לגן עדן.
- אתם יכולים להציג שאלות בכל מקום מקום שתבחרו על גבי הסרטון, והסרטון לא ימשיך עד שהתלמיד יענה.
- אתם יכולים להגדיר מהי התשובה הנכונה ואת התשובות שהמשתמשים ענו אתם יכולים לאסוף ולחקור.
- אתם יכולים לבחור מבין מגוון סוגים של שאלות – אמריקאיות, אבל גם טקסט ועוד.
- אתם יכולים להגדיר מה יקרה למשתמש שענה תשובה נכונה: סתם ימשיך את הסרטון? ואולי יועבר לדף אינטרנט כלשהו? או יוקפץ למקום אחר בסרטון? לוידאו אחר בקורס? עולם שלם של אפשרויות נפתח כאן.
ויש עוד אפשרויות רבות.
האם כדאי להרשם למסלול המתקדם של ספוטלייטר?
למרות שאותי אישית זה מלהיב, ההמלצה שלי: עזבו. הקורסים הדיגיטליים המוצלחים ביותר הם כמעט תמיד פשוטים מאוד מבחינה טכנית. אם המטרה שלכם היא סתם לבחון את המשתמשים על החומר, פשוט צרו להם שאלון בסקולר. זה פשוט בהרבה ומוכר בהרבה. האופציה של הקוויזים בספוטלייטר מתאימה כשהקורס שלכם הוא לא קורס רגיל אלא סוג של מסע למידה, משהו בחצי הדרך בין אפליקציה לקורס. אם יש לכם תכנונים מדויקים איך הפיצ'ר הזה יכול לשרת את התלמידים שלכם ולהפוך את חוויית הקורס עבורם למדהימה ממש, שקלו את זה. ב-99% מהמקרים זה מיותר וגובה מכם כסף מיותר, זמן מיותר, ובלבול מוח מיותר.
סיכום ההשוואה בין וימאו, באני.נט וספוטלייטר
את הסרטונים שבקורס הדיגיטלי שלכם אתם צריכים לאחסן איפשהו. בשום פנים ואופן אל תאחסנו אותם ישירות על האתר שלכם. בישראל אני ממליץ לכם לבחור כמעט תמיד על באני.נט. הנה סיכום המחקר שלי על המערכות + ההמלצות שלי:
באני.נט | וימאו Starter | ספוטלייטר plus | |
מחיר לחודש בתשלום לשנה מראש | לפי שימוש. בדרך כלל 1$ לחודש, ואם אתם גדולים אז קצת יותר. | 14$ *המחיר בישראל שקלים, כרגע 48 ₪ לחודש | 21$ |
מספר סרטונים | לא מוגבל, אך המחיר יעלה בהתאם ככל שתאחסנו יותר ויהיו לכם יותר משתמשים | עד 100GB אחסון | עד 200GB אחסון |
רמת הגנה ופרטיות | הגנה סבירה אם כי לא הרמטית. יש גם אלמנט הגנה מפני צילום מסך. | הגנה סבירה אם כי לא הרמטית. אין שום הגנה מפני צילום מסך. יש סרטוני הדרכה ביוטיוב על פריצה לוימאו. | הגנה סבירה אם כי לא הרמטית. יש גם אלמנט הגנה מפני צילום מסך. |
פרסומות וסרטונים מוצעים בסוף הסרטון | אין | אין | אין |
הלוגו שמוצג | כלום או לוגו שלכם | וימאו או לוגו שלכם | ספוטלייטר או לוגו שלכם |
ערך נתפס | גבוה | גבוה | גבוה |
מוכר | לא | כן ולטובה | לא |
תמיכה | יש. לא בדקתי לעומק. יש גם תמיכה לא רעה באמצעות בינה מלאכותית. | טובה אבל איטית ומסורבלת, באימייל. | טובה ומהירה, בצ'אט. |
התנסות ללא אשראי | כן, לשבועיים | לא | כן, לשבועיים |
ממשק ברור | קצת מבלבל | קצת מבלבל | כן |
סידור לפי תיקיות | כן | כן | כן |
ההנחה של אתר מילימילים | איזה הנחה אתם צריכים על 1$ לחודש?… | 25% על השנה הראשונה | 10% לתמיד. כרגע לא פעיל |
שורה תחתונה: למי מומלץ? | ל-99% מהמשתמשים | למי שחשוב לו המיתוג של וימאו | לקורסים ענקיים ממש עם נפח תעבורה אדיר שרוצים לחסוך כמה דולרים בחודש באמצעות אחסון ביוטיוב וקישור לספוטלייטר |
בקצרה: אני נוטה פחות להמליץ על וימאו starter, ויותר על ספוטלייטר Aurora, מפני שהמחיר שלהם דומה ובכל פרמטר ספוטלייטר פשוט טובים יותר וכיפיים יותר. עם זאת, שתי המערכות עושות את העבודה ומספקות לבעלי קורסים דיגיטליים מקום מוגן באופן סביר להניח בו את הסרטונים שלהם.
קבלו אותם – קופוני הנחה ייחודיים לוימאו
אם בחרתם להתחיל את העבודה עם וימאו או ספוטלייטר – בואו תעשו את זה יותר בזול. אני מצרף כאן את הדרך לקבל את ההנחה של מי שמגיע דרכי על כל אחת מן המערכות. גילוי נאות – אני מקבל עמלה על כל לקוח שאני מביא. לבאני.נט אין לי הנחה, כי הם גם ככה זולים נורא.
איך משתמשים בקופון ההנחה של ספוטלייטר?
*קופון זה לא עובד כרגע*
נתחיל מספוטלייטר, כי זה בדרך כלל יותר כדאי וגם יותר פשוט:
לקבלת הנחה של 10% לתמיד על כל אחד ממסלולי ספוטלייטר, לחצו כאן ובחרו באחת מן התוכניות. כשאתם מגיעים לתשלום הזינו את הקופון spot10off. שימו לב – הקופון יעבוד רק אם בחרתם באפשרות לשלם כל שנה מראש. אתם צריכים גם להקפיד על אותיות קטנות. זאת הזדמנות לבקש מכם להירשם לספוטלייטר (לחשבון ההתנסוּת או לחשבון בתשלום, לא משנה) דרך הקישור הזה דווקא, כי ככה גם אני מקבל קצת עמלה.
איך מעלים סרטונים לספוטלייטר?
לא מצאתי הדרכת וידאו בעברית לגבי העלאת סרטונים לספוטלייטר, אז הכנתי כזאת:) הנה היא:
איך משתמשים בקופון ההנחה של וימאו?
לקבלת הנחה של 25% לשנה ראשונה בוימאו, לחצו כאן:
שימו לב שהקישור הזה תמיד ינחית אתכם איכשהו בתוך המסלול היקר ביותר של וימאו. זהו עוד פעלול זול שלהם כדי לבלבל אנשים ולקחת את הכסף שלהם על מסלול שהם לא צריכים. תדאגו שאתם מגיעים למסלול הזול ביותר.
זה נראה ככה: אחרי לחיצה על הקישור שלעיל, אתם תגיעו לעמוד הרשמה שנראה בערך ככה (במחשב הנייח, בטלפון קצת שונה, אבל העיקר שתבינו את העיקרון):
![וימאו - איך לקבל שם קופון הנחה - שלב 1](https://milimilim.co.il/wp-content/uploads/2023/06/וימאו-איך-לקבל-שם-קופון-הנחה-שלב-1.jpg)
אתם ממש לא צריכים לשלם 153.75 שקלים לחודש. הרי בחרתם בוימאו כי יש לכם פחות מ-60 סרטונים להעלות, נכון? אבל קודם כל, תירשמו לוימאו. עדיין לא פתחתם את הארנק, הכול טוב. לאחר ההרשמה, תגיעו לעמוד תשלום. שנראה בערך ככה:
![וימאו - איך לקבל שם קופון הנחה - שלב 2](https://milimilim.co.il/wp-content/uploads/2023/06/וימאו-איך-לקבל-שם-קופון-הנחה-שלב-2.jpg)
מצאתם את זה? את האותיות הקטנות Compare plans שוימאו ממש התאמצו להחביא? יופי. תלחצו עליהן. המסך הבא שתראו יהיה זה:
![וימאו - איך לקבל שם קופון הנחה - שלב 3](https://milimilim.co.il/wp-content/uploads/2023/06/וימאו-איך-לקבל-שם-קופון-הנחה-שלב-3.jpg)
במסך הזה מוצגות לכם באופן מסודר כל התוכניות של וימאו. תבחרו את הזולה ביותר – ואל תדאגו, המחיר שתשלמו ייחתך במסך הבא ב-25%. לשנה הראשונה.
![וימאו - איך לקבל שם קופון הנחה - שלב 4](https://milimilim.co.il/wp-content/uploads/2023/06/וימאו-איך-לקבל-שם-קופון-הנחה-שלב-4.jpg)
זהו זה. הגעתם אל היעד. הכניסו את פרטי האשראי שלכם ותתחדשו – יש לכם אחסון בווימאו.
נ.ב. אתם יכולים לדבר איתי על כל דבר שקשור לקורסים דיגיטליים, לא רק על אחסון וניהול קורס. גם להתייעץ לגבי רעיון אם הוא טוב לקורס, טריקים ליצירת סרטונים כמו שלי, עניינים של זכויות יוצרים וכל מה שעולה לכם בראש. אני עובד בקורסים דיגיטליים כבר בערך עשר שנים, יש לי עשרות אלפי תלמידים בארץ ובעולם, וכבר כמה פעמים חשבתי ליצור קורס דיגיטלי על זה בעצמו, אבל עדיין לא יצא… אבל ממש אשמח לחלוק מהידע והניסיון שלי עם כל מי שמרגיש צורך בזה.