בוקפוד פרו: כך תכניסו את הספר שלכם לחנויות בלחיצת כפתור אחת

אני מתנצל, הכותרת הזאת היא מלכודת קליקים. אין באמת דרך להכניס את הספר שלכם לסטימצקי ולצומת ספרים בלחיצת כפתור. כשאני אומר 'חנויות' אני מתכוון לחנויות באינטרנט, ולא לגדולות שבהן.

אחרי הווידוי הזה אני אחזור ואומר: כן יש פה קסם. כן, הספר שלכם יכול להופיע באתרים שבהם עוברים אלפי ועשרות אלפי גולשים בחודש. אלה לא חנויות פיזיות, אבל הספרים שלכם באמת יכולים להיות מוצעים ברחובות דיגיטליים הומי אדם, ולא רק בסמטאות שכוחות האל של האינטרנט.

לקסם הזה קוראים בוקפוד פרו, והוא אחד המסלולים שמציעה בוקפוד לסופרים שלה (אם עוד לא שמעתם על בוקפוד, אז עזבו הכול ותקראו את זה עכשיו). הרעיון הוא שבלחיצה על כפתור ההצטרפות למסלול, פלטפורמות שיווקיות יקבלו את הספר שלכם מבוקפוד, ויציגו אותו אצלן למכירה. הפלטפורמות המדוברות מוכוונות נכון לכתיבת שורות אלה בעיקר לקהל דתי – בחדרי חרדים, קבוצת ערוץ 7, פנימה ועוד. אבל זה מתפתח כל הזמן, הצוות של בוקפוד יוצר כל הזמן שיתופי פעולה נוספים.

זה טוב מכדי להיות אמיתי, אתם אומרים? ובכן, אתם קצת צודקים וקצת לא.

יש פה קץ'. בעצם שני קצ'ים.

קודם כל, זה עולה כסף. כלומר, לא ממש כסף שיוצא מהכיס שלכם; כדרכה של בוקפוד, כל התשלומים שלכם הם אחוזים ממכירות. לא תשלמו אם לא מכרתם, ולא משנה כמה השקיעו השותפים של בוקפוד בפרסום. כמה אחוזים? עוד מעט נסביר בדיוק. נציין פה שבהחלט לא מדובר באסון טבע, וזה מצב הרבה יותר משתלם לסופר מאשר בהוצאות הספרים הגדולות נניח.

דבר שני, וכנראה חשוב יותר – זה שלשותפים של בוקפוד יש סינון. הם רוצים גם כן להרוויח מהספר, שתופס להם נדל"ן יקר באתר. לא כל ספר הם ירצו לפרסם – הם יעברו עליו לפני כן, יבדקו שהוא איכותי ושהוא מתאים לקהל הקוראים שלהם, ושיש סיכוי שהם ירצו לקנות אותו.

כלומר, ייתכן בהחלט שתעבירו את הספר למסלול הפרו, ולא תראו מזה שקל. אין פה קסמים. וגם, עדיין לא מדובר על אתרים כמו ynet או וואלה, אלא על אתרים דתיים מגזריים. אם זה ישתנה – וזה כנראה ישתנה – אשמח לעדכן פה.

איך נרשמים למסלול הפרו של בוקפוד, ובמה זה כרוך?

ובכן, קודם כל צריך להירשם לבוקפוד. לאחר מכן, בתוך הדאשבורד שלכם המעבר נעשה באמצעות לחיצה פשוטה על כפתור "הצטרפות לבוקפוד פרו". אין לזה עלות ולא שום דבר, והיופי הוא שזאת לא חתונה קתולית; למעשה זאת לא חתונה בכלל: אפשר בכל רגע נתון לחזור לחשבון הרגיל. לא תחוייבו בשום עמלות ואין כאן הפרה של אף הסכם.

כוכבית: אין אפשרות לפצל את הספרים, כך שחלק יהיו בתוכנית הפרו וחלק לא. אם אתם שם, אתם שם אול-אין, אם לא – בכלל לא.

מהן העמלות במסלול הפרו?

ובכן, העמלות הפעם הן חמישים אחוז מן העלות של הספר. זוכרים את ה-10% הצנועים שהולכים לבוקפוד מעלות הספר? אז בתוכנית הפרו הם הופכים ל-50%.

בואו נדגים את זה רגע:

נניח שאתם מוכרים ספר ב-80 ₪, ועלות ההדפסה והשילוח שלו היא 25 ₪. במסלול הרגיל בוקפוד ייקחו קודם כל 10% מה-80 ש"ח, כלומר 8 שקלים, ועל זה ייקחו גם 25 ש"ח על ההדפסה והשילוח. סה"כ, לבוקפוד 33 ולסופר 47. 
לעומת זאת, במסלול הפרו בוקפוד ושותפי השיווק ייקחו קודם כל 40 ש"ח מעלות הספר, 50% אחוז, ואחר כך עוד 25 ש"ח על עלויות ההדפסה והשילוח שלהם. סה"כ יקבלו בוקפוד והשותפים 65 ש"ח, ואילו הסופר יישאר עם 15. זה משמעותית פחות, אבל לא מעט אגב, וכמובן זה מתבטא בהרבה יותר מכירות. אני כבר נתקלתי בהוצאת ספרים (עם תפוצה מטורפת אומנם) שנתנה לסופרת חצי שקל לספר.

מה שנחמד הוא שאפילו שאתם במסלול הפרו, אתם עדיין יכולים לשחק עם המחיר של הספר. הוא עלה 60? אתם יכולים להעלות ל-80. הפרטנרים יתמודדו.

אה, ועוד דבר: לפעמים תראו שהפלטפורמות מציעות את הספר שלכם במחיר יותר זול משאתם מציעים אותו. זה בסדר, הם לא גונבים לכם כולם. את ההנחות הם עושים על חשבון העמלה שלהם, לא שלכם.

איך עובדים הפרטנרים של בוקפוד

כשחשבתי על שיווק ספר באמצעות גופים גדולים, עלה בדעתי הספר שלי מככב בבאנרים גדולים בתוך אתרים, המזמינים את הקהל ללחוץ ולרכוש. ראינו בשנים האחרונות כמה קמפיינים לשיווק ספרים – וככה זה היה נראה. ספר שמוצע למכירה בדף הבית של אתר, או בכתבת סקירה ממומנת. אפילו שמעתי כמה כאלה ברדיו.

אז זהו, שזה פחות הכיוון פה. מה שקורה הוא שבוקפוד בונים לכל פלטפורמה שיווקית שהם עובדים איתה (נניח ערוץ 7) חנות המשוייכת אליה, ובאתר הזה מוצגים כל הספרים שהפלטפורמה סומכת עליהם את ידה. האתר הזה לא יכלול רק את הספר שלכם, אלא את כל הספרים של כל הסופרים במסלול הפרו של בוקפוד – אלו שהפלטפורמה אישרה. אל החנות הזאת הפרטנרים יזרימו תנועה בכל דרך העולה על רוחם. זאת יכולה להיות הזמנה בדף הבית להיכנס ל"חנות הספרים שלנו", וזאת יכולה להיות גם המלצה על ספר מסוים מאוד (לאו דווקא הספר שלכם; למעשה סטטיסטית כנראה שזה לא יהיה הספר שלכם) שלדעת עורכי האתר יביא משתמשים אל החנות, הודעה לרשימת התפוצה של חברי האתר על מבצעים בחנות הספרים ועוד ועוד.

תסמכו על הפלטפורמות האלה, הן יצליחו להביא תנועה של גולשים לחנויות שלהן. הן הרי עובדות בזה, וגוזרות פה קופון נחמד (אם כי לא הוגן מאוד, אני חייב לומר). השאלה היא אם הן יצליחו להביא תנועה לספר שלכם. זאת בהחלט שאלה.

מצד שני, היתרון הגדול הוא שה'קמפיין' שלכם רץ לנצח, ולא לתקופה מוגבלת. הפלטפורמות מזרימות קהל אל חנות הספרים כל הזמן, והספרים שלכם נמצאים שם. זה לא קמפיין אחד אגרסיבי שממוקד בספר שלכם ונמשך שבוע, אלא ריצה למרחקים ארוכים.

להבנה הזאת יש חשיבות בנוגע לאופן שבו מומלץ לדעתי לעשות שימוש במסלול הפרו. על כך בהמשך.

פיצ'ר מדהים בפיתוח של בוקפוד פרו – במיוחד לסופרים חדשים

בוקפוד היא חברה בצמיחה, שיש לה יוזמות חדשות כל הזמן. חברי בוקפוד פרו יכולים לצפות לעוד דרכים שבהן הם ישווקו.

אחת הדרכים שנמצאת כרגע בפיתוח מתקדם קשורה למודל המנויים של בוקפוד. בוקפוד תאפשר בקרוב למשתמשים שלה למכור את הספרים גם כספרים דיגיטליים, וכשזה יקרה זה יבוא יחד עם מודל תשלומים מיוחד של תשלום חודשי קבוע. רוצה לומר: אנשים ישלמו לבוקפוד תשלום חודשי על הזכות לקרוא איזה ספר שהם רוצים וכמה שהם רוצים, ללא הגבלה. מתוך התשלום של כל מנוי, הסופרים השונים של בוקפוד יקבלו תשלום לפי אחוז השימוש של המנוי בהם. נניח שהמנוי קרא 20 עמודים מהספר? תקבלו X שקל. קרא 40 עמודים? תקבלו 2X.

מכיוון שמבחינתו המנוי אינו משלם על הקריאה של הספר שלכם (הוא משלם רק על מנוי חודשי), כל מה שנדרש ממנו כדי להיכנס לספר זה ללחוץ עליו. מיד הוא יופיע לו על המסך. הוא יקרא עמוד, יקרא שניים, ואם הצלחתם לתפוס אותו, הוא ימשיך עד הסוף.

הפיצ'ר הזה הוא בשורה גדולה בעיניי עבור כותבי ספרי הביכורים בארץ, כי זאת הדרך שלהם לקבל הזדמנות. הרבה יותר קשה לגרום למישהו לפתוח את הארנק ואז לחכות שבוע כדי לקבל את הספר שלך. יש בזה סוג של התחייבות, שהקורא הממוצע לא ממהר לתת לסופר לא מוכר. אבל כמה פעמים לחצנו על באנר מסקרן באינטרנט וקראנו כתבה, למרות שלא היה לנו מושג מיהו הכותב? באינטרנט אנחנו נוטים לשפוט תוכן כמות שהוא, רף הכניסה אלינו הרבה הרבה יותר נמוך. עכשיו הכול תלוי רק בנו.

שורה תחתונה:  האם כדאי להשתמש במסלול הפרו של בוקפוד?

ובכן, לפעמים כן, אבל בחוכמה, ולא מיד בהתחלה. אל תסמכו על בוקפוד פרו שיעשה לכם את כל העבודה, כי הוא כנראה לא יעשה.
התהליך הנכון הוא לדעתי זה.

  1. בשלב הראשון, מוטב לסופר שימצֶה את כל הדרכים שבהישג ידו לפרסם את הספר בלי עזרת מסלול הפרו. דיברנו עליהן קודם.
  2. כשמסתיים השלב הזה ולא נשאר לכם עוד איך לסחוט את הלימון, עקבו האם ממשיכות להגיע אליכם רכישות דרך הפלטפורמה של בוקפוד עצמה. אם כן, תבדקו כמה.
  3. תעבירו לפרו לחודשיים, ותראו מה קורה. תנו צ'אנס של כמה שבועות לשותפי השיווק לבדוק אם הן מעונינות בספר שלכם, ובדקו מה קורה. האם המכירות גדלו? אם כן, תמשיכו. אם לא, תפסיקו.
  4. ופה השוס: כתבתם ספר חדש? תעברו חזרה למסלול הרגיל. תמצו אותו מחדש (הפעם יהיה לכם מכפיל כוח עוצמתי בדמות רשימת הלקוחות של הספר הקודם. מיד נדבר על זה).
  5. וחוזר חלילה.

כך או כך, ממה שאני מתרשם מסלול הפרו עוד לא בשל במיוחד כרגע; הוא מתאים לספרים עם קהל יעד מסוים מאוד, בעיקר דתי, וגם כוח השיווק שלו עוד לא מדהים. מצד שני זהו פיצ'ר בצמיחה, וכשהוא יהפוך ליותר משמעותי אשמח לעדכן.

תמונה של יוחאי אורלן

יוחאי אורלן

תמונה של יוחאי אורלן

יוחאי אורלן

אני אוהב מילים. חוקר אותן, ממשש אותן, לש אותן, יוצר בהן - וגם מלמד אותן. משמש כמורה לעברית בישיבה התיכונית מצפה רמון, וגם באתר הלימודים הטוב בארץ "גול". מעבר לכך אני מנהל את ערוץ היוטיוב הגדול בישראל בנושאי עברית, ונהנה במיוחד מלפצח פסוקים בתנ"ך, ומלכתוב סיפורים. המון.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *