לא לעיתים קרובות אנחנו נתקלים במערכת שמשנה לחלוטין את פניו של תחום מסוים. אבל לאחרונה נתקלתי בכזאת – בנוגע לתחום הוצאת הספרים בישראל. אם יש לכם כוונה להוציא ספר, אתם לא יכולים להפטיר כדאשתקד, אתם פשוט חייבים לקרוא את המאמר הזה.
אני תמיד אומר לאנשים שמתייעצים איתי על הוצאת ספר לאור, שהבעיה העיקרית שהם ייתקלו בה תהיה להגיע עם הספר לאנשים. כל השלבים שעד ההפצה תלויים בנו: אנחנו כתבנו את הספר, ואנחנו יכולים לשלם לעורך, לעורך לשוני, למאייר, למעצב גרפי ולבית דפוס כדי להוציא מוצר מוגמר יפה ואיכותי.
אבל את חנויות הספרים כל זה לא מעניין. הן אינן מספקות שירות של מכירת ספרים עבור כל מאן דבעי. בכל חנות ורשת יש מדפים ששמורים להוצאות לאור השונות, הן לעולם אינן עובדות מול סופר פרטי.
וכך יוצא, שכל כך הרבה סופרים וסופרות משקיעים את נשמתם ואת מיטב כספם בספרים שלהם, ונשארים עם ערימות ספרים בבית שאין להם דורש. ואם ככה, כל העמל היה לשווא – כי בשביל מה יצאנו לכל הדרך הזאת אם לא כדי להגיע אל הלבבות של האנשים?
זאת הבעיה, ובמאמר הזה אציע לכם התחלה די משמעותית של פתרון.
שלוש הבעיות בהפצת ספר
את בעיית ההפצה ניתן לפרק לשלוש בעיות משנה.
- הדפסה של יותר מדי ספרים. לבתי דפוס יש מינימום עותקים להדפסה, וחוץ מזה ככל שאתם מדפיסים מספר קטן יותר של ספרים כך המחיר פר ספר עולה. מדובר בסיכון של כסף, כי אולי אתם לא תצטרכו בסוף כל כך הרבה עותקים. חוץ מזה, הספרים תופסים מקום יקר בבית, והמראה שלהם מזכיר לכם כל הזמן את הכישלון שבלא להצליח 'להיפטר' מהם. תשאלו כמעט כל אחד שהדפיס פעם…
- התעסקות עם גביית תשלומים ושילוח. נניח שאנשים כבר מכירים אתכם ורוצים לקנות מכם את הספר, ההתעסקות עם כרטיסי האשראי שלהם, עם המשלוחים, והכי גרוע עם כל מיני פשלות שתמיד קורות – כל זה לוקח הרבה זמן יקר והרבה כאב ראש. אני לא מכיר אף סופר (וגם לא אף אדם אחר למען האמת) שמעוניין לבלות שעות ארוכות כל כך מחייו על עניינים כאלה.
- בעיית הבעיות – הגעה לאנשים שאשכרה יקנו את הספר ויקראו אותו. הבעיה היא לא שאין קוראים פוטנציאליים – יש! בישראל מתגוררים כ-10,000,000 איש, מתוכם יש מן הסתם לפחות 0.1 אחוז שהספר יכול היה להתאים להם, נכון? 0.1% זה לא פחות מ-10,000 איש. ויש ספרים שקהל היעד שלהם הוא כנראה גדול הרבה יותר. על הנייר זה נשמע מצוין, אבל פרס נובל לספרות מגיע למי שהצליח לפצח את השיטה איך להגיע אל אותו פרומיל.
הבשורות הטובות: שתי הבעיות הראשונות נפתרו כבר באופן מושלם. הבעיה השלישית נפתרה באופן חלקי נכון לעכשיו.
וכל זה באמצעות פיתוח מקסים שנקרא בוקפוד.
מה זה בוקפוד?
בוקפוד הוא פרויקט חדש יחסית, שכל המטרה שלו היא לאפשר לסופרים להפיץ את הספרים שלהם באופן עצמאי. מדובר באתר אינטרנט שההרשמה אליו היא לגמרי בחינם, ואליו אפשר להעלות קבצים של הספרים לגמרי בחינם, ולמכור אותם שם לגמרי בחינם.
פירוש השם בוקפוד הוא BOOK POD. ה-POD הם ראשי תיבות של הביטוי "print on demand", כלומר הדפסה לפי דרישה. מה זה אומר?
זה אומר שאחרי שהעליתם את הספר שלכם לבוקפוד וקבעתם את המחיר שלו, נוצר באתר של בוקפוד דף ייחודי לספר, וכל מי שנכנס לדף הזה יכול לשלם לבוקפוד ולהזמין בו את הספר. מה שקורה הוא, שברגע ההזמנה הספר שלכם נשלח למכונת ההדפסה הייחודית של בוקפוד, ומודפס עבור הקונה עותק אחד ומיוחד. לאחר מכן בוקפוד אורזים את הספר ושולחים אותו אל הקונה, והוא מגיע תוך כמה ימים. אם יש בעיות טענות או מענות – זה הכול הם, הם מטפלים.
ואתם, הסופרים, יושבים בכורסה שלכם ונהנים מתשלומים שוטפים ושמנים מבוקפוד. כי מתוך הסכום שהלקוח שילם על הספר, בוקפוד לוקחת רק 10% עמלה על הספר + עלויות ההדפסה והשילוח. זה מגיע בסך הכול ל-20-25 שקל, או קצת יותר, תלוי בגודל הספר ועל איזה סוג דף בדיוק בחרתם שהוא יודפס. כל השאר שלכם. קולטים? רוב מוחלט של הרווח הנקי על הספר הולך אליכם (אפרט עוד מעט). כל מי שיצא לו להוציא ספר בהוצאת ספרים יודע כמה המספר הזה לא נורמלי.
אנחנו אולי לא כותבים בשביל הכסף, אבל כולנו רוצים לכסות את ההוצאות. וכן – אולי הגיע הזמן לכפור סוף סוף באקסיומה שכתיבת ספרים היא לא מקצוע.
כמה אחוזים בדיוק אתם מקבלים?
בואו נקדיש דקה כדי לפרט בדיוק איך עובד מודל התשלומים של בוקפוד לסופר, כי גם אותי זה בלבל קצת בהתחלה.
אז ככה: קודם כל בוקפוד לוקחים עשרה אחוז, מהמחיר הכולל של הספר, וממה שנשאר מנכים את עלויות ההדפסה והשילוח.
לדוגמה, אם המחיר שקבעתם לספר הוא 80 ש"ח, ועלויות ההדפסה הן 25 ש"ח אז זה עובד ככה: קודם כל בוקפוד לוקחת 8 שקלים (10% מהמחיר הכולל, 80 ש"ח). בנוסף היא לוקחת את עלות ההדפסה והשילוח (25 ש"ח). סה"כ במקרה הזה בוקפוד תיקח 33 ש"ח, ואילו לכם יישארו 47 ש"ח.
איך מעלים ספר לבוקפוד?
קלי קלות.
- פתחו משתמש בבוקפוד (זה חינם).
- העלו קובץ pdf של הספר.
- הוסיפו את שם הספר, את הפרטים שלכם, וקצת על הספר לעשות לקוראים חשק. אל תשכחו מחיר.
- בחרו את המאפיינים שתרצו – מידות, סוג נייר וכדומה.
- העלו קובץ pdf של הכריכה (הגודל של הכריכה הוא קצת טריקי ועד שתתחילו את תהליך ההעלאה לא תדעו אותו בדיוק, אדבר על זה קצת בהמשך).
- תסתכלו בתצוגה המקדימה לוודא שיצא סביר.
- תעשו הזמנה לעצמכם כדי לוודא שהכול בסדר ולחוות את החוויה שהקוראים שלכם יחוו כשיקבלו אותו. התענוג יעלה לכם בערך 40 שקל.
- אם לא נראה טוב, לא קרה כלום. תקנו את הטעון תיקון, ותזמינו מחדש.
איך בוקפוד עושים את זה?
שוחחתי באריכות עם שמואל דרילמן, אחד משני היזמים של בוקפוד. הוא הסביר לי שמכונת ההדפסה שלהם, שנבנתה במיוחד לשם כך, בנויה כך שהיא יכולה להדפיס כל ספר בכל גודל, צבעוני או בשחור לבן, על כל מיני סוגים של דפים – ללא מגע יד אדם. המכונה יודעת גם לכרוך את הספרים.
המכונה מחוברת ישירות לאתר של בוקפוד, וכשהיא מקבלת התראה על רכישה של ספר מסוים, היא פשוט יוצרת אותו.
יש למכונה הזאת קיבולת אסטרונומית של ספרים ליום, כך שהספרים שהוזמנו מוכנים ממש באותו יום. מכאן, בוקפוד עובדת עם חברת שילוח די מהירה, כך שהספרים אצל הלקוח בבית תוך שבוע בערך, ופחות.
זה לא כמו אמזון?
למי שמכיר, שירות כזה בדיוק השיקה אמזון לפני כמה שנים. שירות שמאפשר הדפסה של ספר לפי דרישה. באתר של אמזון אפשר לרכוש ספרים רבים שאמזון לא מחזיקה מלאי שלהם, אלא מדפיסה אותם לפי בקשת הקונה.
ובכן, מהבחינה הזאת בוקפוד דומים לאמזון. העניין הוא שכרגע אמזון אינם פעילים בישראל, ויצירה של ספר בחו"ל ושליחתו לארץ זה רעיון מטורלל מבחינת העלות וזמן ההמתנה. אבל גם אילו היה לאמזון סניף בישראל, לא בטוח שהייתי בוחר להשתמש בהם מסיבה אחת מרכזית, שעליה נרחיב בהמשך וכאן אציין אותה רק בקצרה: אמזון מקשים מאוד על יצירת קשר בין הלקוחות לסופרים בפלטפורמה שלהם. מבחינתם, כל קשר כזה חייב לקרות דרך אמזון. זה אומר שפרטי יצירת הקשר של האנשים שקנו את הספר שלכם לא יהיו זמינים לכם. הדבר הזה מונע מכם את הכלי הכי חשוב והכי משמעותי של סופרים בימינו – בניית הקהילה שלהם. נדבר על זה.
יתרונות נוספים של בוקפוד
הכוונון המקורי של בוקפוד היה בעיקר לטפל בבעיית ההפצה והשילוח (בעיות 1-2) אבל על הדרך הם פתרו עוד כמה בעיות שעד היום נאלצנו לחיות איתן.
- אם התגלתה טעות בספר, קל מאוד לתקן אותה. פשוט מעלים קובץ חדש מתוקן, ומעתה ואילך הלקוחות יקבלו ספר שונה. זה בניגוד לפעם שאם הייתה טעות, הלך כל הסטוק שהדפסנו.
- לא רק טעויות, גם סתם דברים לא מוצלחים. אם החלטנו לשנות את השם של גיבור העלילה, אהלן וסהלן. ואם קיבלנו פידבק שהכריכה לא יפה במיוחד, או גרוע מזה – לא מושכת את העין, אין בעיה. זה בר שינוי.
- מיטוט הפרפקציוניזם: כל זה ממסמס את החסם הפסיכולוגי הנפוץ אצל סופרים, חסם הפרפקציוניזם. יש סופרים שמתעכבים עם הספר שלהם שנים בשל החלטות הרות גורל שהם אינם מצליחים לקבל, כמו איך בדיוק תתנהל סצנת הפתיחה בספר, איך תיראה הכריכה ומה בדיוק לכתוב על הכריכה האחורית. אין יותר צורך! העלאת הספר לבוקפוד היא בהחלט לא התחנה האחרונה שלו. היא בסך הכול עוד שלב בתהליך. לבוקפוד מעלים טיוטות, ואחר כך מתקנים אותן. (זה חלק ממה שאני מתכוון כשאני מדבר על מהפכה בתחום).
- בוקפוד מאפשרת לסופר שרוצה לקבל חוות דעת על יצירת הביכורים שלו לשלוח את הספר לאנשים נבחרים בקלי קלות ובלי עלות כמעט. זה מאפשר לנו להעביר את הספר תהליך לקטורה מהיר, שהוא אחד הדברים הכי חשובים שהספר שלכם יכול לקבל.
- בבוקפוד אפשר לשנות את המחירים של הספר כל הזמן, עד שמוצאים מה אופטימלי עבורו. אם הספר נעשה נחשק מאוד, ניתן להעלות את המחיר שלו, כל זמן שאנשים שמחים לשלם. למה לא? הוא כנראה שווה את זה.
- כמו שציינתי קודם בנוגע לאמזון, בדרך כלל סופר אינו יודע בדיוק מי קנה את הספר שלו. זה נכון כמובן גם בעולם הספרים הפיזיים: רשתות הספרים יודעות מי הקונים ומה הם קנו, אבל אין להן שום כוונה (או זכות) לשתף את המידע הזה עם הסופר. אצל בוקפוד זה שונה, ולראשונה יש כאן מערכת שמאפשרת לכם גישה ישירה אל הקוראים שלכם. למה זה חשוב? נדבר על כך בהמשך.
אלו ספרים ניתן להדפיס בבוקפוד?
בוקפוד יודעים להדפיס סוגים רבים של ספרים במגוון גדלים ובמגוון צורות.
- אורך: כמו בכל בית דפוס. ספר יכול להיות מעמודים בודדים, נניח 10 עמודים, ועד 1000 בערך. מן הסתם, ספר של 1000 עמודים לא יהיה נוח לקוראים ולא מומלץ. אבל טכנית זה אפשרי.
- מידות: ניתן להדפיס ספרים ב-A4, A5, ועוד מגוון גדלים, לפי התאמה אישית. אני תמיד אמליץ ללכת על הגדלים הסטנדרטיים ולא להתחכם יותר מדי. בסוף הספר צריך להיכנס למדף.
- סוג נייר: יש אפשרות לנייר במגוון עוביים וגדלים. יש גם אפשרות לכרומו.
- צבע: ניתן להדפיס בצבע או בשחור לבן, איך שאתם רוצים.
ההגבלה היחידה והמשמעותית של בוקפוד היא שאין להם, נכון לכתיבת שורות אלו, אפשרות להדפיס ספרים בכריכה קשה. זוהי הגבלה משמעותית בהחלט, אבל קחו בחשבון שהסטנדרט של ספרים היום הוא כריכה רכה, וברוב המקרים אין באמת צורך בכריכה קשה. כריכה קשה היא תוספת משמעותית לעלות של הספר (לפעמים הוא יעלה כפול בגללה!), בלי תמורה מספקת.
האם וכיצד יכולה בוקפוד לעזור לנו להגיע אל יותר קוראים?
בעיניי זאת שאלת השאלות. כי בסופו של יום, הדפסה ושילוח הם עניין טכני שאנחנו יכולנו לעשות בעצמנו עד היום, אם כי בעלות גבוהה יותר ובהרבה טרחה. הגיים צ'יינג'ר עבור סופרים הוא גביע קסם שיצליח ליידע את 10,000 הקוראים הפוטנציאליים שלנו שהספר שלנו הגיע לעולם והוא זמין לרכישה…
צר לי לאכזב – בוקפוד אינה הגביע הזה. אינני יודע אם יהיה כזה אי פעם. אבל בואו תשמעו – היא בהחלט מקדמת אותנו אליו. פה אני רוצה להיכנס לעומק, כי זה חשוב.
א. הפיצו את הלינק
קודם כל חשוב להבין שעצם העובדה שההדפסה והשילוח הופכים לזמינים כל כך, זה כבר מביא לכם קוראים. מעכשיו, כל מה שאתם צריכים כדי להפיץ את הספר זה לינק אחד לבוקפוד.
מה עושים עם הלינק הזה?
- קודם כל שולחים אותו למשפחה, לחברים, למכרים. ממש שבו עם רשימת אנשי הקשר שבטלפון שלכם, שבמייל, חברי הפייסבוק, תעברו בן אדם בן אדם, ואם נראה לכם מתאים תשלחו לו "שלום פלוני, בשעה טובה הספר החדש שלי יצא! אם אתה רוצה לקנות אותו, זה פה… [הלינק]. ויש לי הנחה מיוחדת בשבילך עם הקופון XXXX. תיהנה!" נו בחייאת, אתם סופרים, אני לא אמור להסביר לכם איך לנסח וואצפ😊.
- מפרסמים בפייסבוק וברשתות החברתיות. אם הספר פונה לקבוצה מסוימת, יש יתרון משמעותי בפרסום שלו בקבוצות פייסבוק שקשורות לעניין. למשל, אם הספר עוסק בגמילה של ילדים מטיטול, הצטרפו לקבוצה שעוסקת בגמילה, או אפילו לקבוצות של אימהות צעירות מתייעצות וכדומה. וכתבו שם פוסט מרגש על זה שברוך השם סוף סוף הוצאתם את הספר שלכם לאור, והנה הוא.
גם וואצפ, אגב, היא רשת חברתית. חפשו קבוצות וואצפ שבהן להערכתכם נמצא קהל היעד הפוטנציאלי של הספר, ופרסמו את הלינק גם שם. - מדפיסים במדפסת הביתית כמה מילים מפתות על הספר ומתחת מדפיסים קוד QR של הלינק (הפיקסלים השחורים האלה שסורקים עם הטלפון, מאוד קל להכין את זה) ותולים במקום העבודה, בבית כנסת, ברחובות… המתקדמים יכולים לייצר פלייר מעוצב.
- פרסום בתשלום: אם יש לכם כמה אלפי שקלים מיותרים, אתם יכולים לשלוח את הלינק לבעלים של אתרים גדולים מסוימים שבהם להערכתכם נמצא קהל היעד שלכם. האם זה משתלם? אני לא בטוח, אבל גם לא בטוח שלא. תהיו איתי בהמשך, אתייחס לזה.
ב. קבלו תנועה מבוקפוד
ככל שפלטפורמת בוקפוד גדלה (והיא גדלה בקצב מהיר), כך יותר אנשים מגיעים אליה, בשביל לרכוש ספרים של קרובי משפחה / חברים / מכרים. אבל מה קורה כשהם נכנסים לאתר, אל דף הספר?
קורים שלושה דברים.
- קודם כל, הם רואים שיש כאן אתר שמוכר ספרים. אומנם ספרים שיצאו בהוצאה עצמית ושאיש לא בחן אותם או עבר עליהם, ובכל זאת. יש אנשים שזה דווקא מושך אותם. הם עשויים לשוטט באתר, שכריכה תתפוס להם את העין, שהטקסט הקצר שליד הספר ידבר אליהם, והופ – הם יוסיפו את הספר לסל הקניות.
- הגולשים רואים גם סרגל עליון שמציע להם ספרים במגוון סוגות. אם נניח הם חובבים ספרי מתח – הם עשויים לומר לעצמם: הי, יש פה כמה כאלה. הבה נסתכל.
- הכי חזק: שימו לב שמתחת לכל ספר מוצגים ספרים נוספים שהקוראים שלו אהבו. הספרים האלה אינם מוצגים שם סתם, הסיכוי שמי שקונה את הספר שלשמו הוא הגיע, יקנה גם ספר נוסף מהרשימה הזאת, הוא לא קטן. בוקפוד עושה לכם פה (וגם לעצמם כמובן) שירות שיווק בחינם לגמרי, לקהל יעד שסטטיסטית סביר להניח שיאהב את הספר שלכם (זה גם סתם מעניין לראות מה בוקפוד מציגה בדף הספר שלכם, יעזור לכם ללמוד קצת על עצמכם ועליו…).
האם מכאן תבוא ישועתכם? כנראה שלא. כי בכל זאת, רוב התנועה של בוקפוד היא מאנשים שהגיעו כדי לרכוש ספר מסוים, וזה לא הספר שלכם. גם העובדה שבוקפוד מאפשרת לכל ספר לבוא בשעריה לא עוזרת כאן – רוב האנשים פחות נמשכם לספרים שהוצאות לאור לא רצו… ובכל זאת, נחמד לדעת שיש תנועה באתר הזה. אולי בכל זאת יתמזל מזלכם ותדוגו משהו.
ג. הצטרפו לבוקפוד פרו
ובכן, האמת היא שלבוקפוד יש מסלול מיוחד לסופרים שרוצים שבוקפוד תדאג לשווק את הספר שלהם באופן אקטיבי. המסלול הזה נקרא "בוקפוד פרו". לבוקפוד יש הסכמים עם כל מיני אתרים ופלטפורמות, שבהן עוברים עשרות אלפי גולשים, והן יכולות לשווק אצלן את הספר. בהמשך יקבלו חברי הפרו עוד פיצ'רים שיווקיים נהדרים. זה לא עולה כסף אבל כן מפחית לכם משמעותית את העמלה – תוכלו לקרוא על כך בפירוט כאן.
ד. הקימו מועדון קוראים
בעיניי הבשורה הגדולה של בוקפוד נמצאת באלמנט המועדון.
הנקודה היא כזאת: נתתם את הנשמה שלכם, וליקטתם קורא אחר קורא, בדם ביזע ובדמעות. כל השלבים הקודמים שציינו נתנו כל אחד את שלו: פה ושם הגיעו לכם קוראים מבוקפוד, חלק הגיעו מהשותפים דרך בוקפוד פרו, אולי אפילו יצאתם לאיזה קמפיין בפייסבוק.
אחרי כל זה הצלחתם למכור את הספר ל-500 אנשים.
היפה הוא, שבספר הבא שתכתבו העבודה שלכם תהיה הרבה יותר קלה.
בניגוד לאמזון, בוקפוד מספקת לכם גישה מלאה לנתונים של הקוראים שלכם (אלו שמאשרים זאת). זה אומר שיש לכם את הטלפונים שלהם, את האימיילים, ואפילו את כתובת המגורים. אלו האנשים שכבר קנו מכם פעם אחת, וכל איש שיווק יודע שהם האנשים שיש הכי הרבה סיכוי שיקנו פעם נוספת (אם אהבו את הספר כמובן).
לאנשים האלה אתם יכולים לייצר קבוצת וואצפ, רשימת תפוצה, ניוזלטר, לשתף אותם בספר הבא שאתם כותבים, להתייעץ איתם… אין גבול כמעט למה שסופר יכול לעשות עם עדת המעריצים שלו. זה אלמנט נפלא מכל כך הרבה בחינות, ואני חושב שהחלום הרטוב באמת של כל סופר הוא לא להגיע למיליוני אנשים אלא להיות בקשר עם אותם מאות שממש ממש אוהבים את מה שהוא כותב.
בוקפוד מאפשרת לכם את זה.
האם יש חשש שהספר ידלוף מבוקפוד החוצה?
נקודת התורפה שעלולה להציק להרבה סופרים היא שכאשר אנחנו מעלים את הספר לאיזשהו אתר, הוא עלול להיפרץ, ויפורסם ברשת בחינם. האם החשש הזה קיים בבוקפוד?
ובכן, האמת היא שהחשש הזה אינו משמעותי כל כך בעולם הספרים כולו, ובבוקפוד עוד הרבה פחות.
יש לזה שבע (!) סיבות (השקעתי פה חברים).
- מי שמפיץ ספר ללא רשות הכותב חשוף לתביעות משפטיות כבדות. ספר הוא מוצר זול מכדי שאנשים יסתכנו בכך למענו.
- בואו, ספרים זה לא מוצר כזה נחשק היום. 99% מהסופרים מתחננים שיקראו את הספרים שלהם. הסיכוי שמישהו ישקיע בלגנוב לכם את הספר הוא אפסי, גם אם נראה לכם שספר כזה לא היה ולא יהיה.
- הרבה קוראים יעדיפו לשלם גם אם הספר יהיה פרוץ להורדה. כי ספר הוא מוצר זול יחסית, לא מכאיב לכיס, ובעיקר כי בין סופר לקורא נוצר קשר, לפעמים עמוק, וגנבה מהסופר נתפסת כעוול אישי לאדם מוכר.
- בשביל שקוראים פוטנציאליים יקראו את הספר הפרוץ ולא את הספר שלכם, הם צריכים לחפש בגוגל באופן אקטיבי את הביטוי "הספר XXX להורדה בחינם". תחשבו בעצמכם מתי לאחרונה חיפשתם ככה ספר. נכון שלא? בכלל, אנשים קונים ספרים בעיקר כי הם נתקלים בהם, לא כי הם מחפשים אותם (שאלו מוכרים בחנויות ספרים כמה מהספרים אנשים באו באופן מיוחד לקנות, וכמה הם קנו כי ראו אותם והתחשק להם). כך שגם אם הספר זמין להורדה בחינם, והקוראים שלכם במקרה נחשפו להצעה לקנות אותו, הם יקנו אותו. עותק פרוץ לא יפגע בכם.
הסיבות האלה תקפות לגבי כל ספר, אפילו ספר דיגיטלי שפרסמתם בקובץ PDF וכל אחד יכול לשלוח לחבר שלו. בבוקפוד המצב הוא עוד הרבה יותר טוב כי:
- קודם כל לאתר של בוקפוד יש אמצעי אבטחה עליונים, המתקדמים ביותר שיש. פריצה לאתר הזה לא תתרחש בסתם יום שלישי אחרי הצהריים.
- בדרך כלל מקרים של פריצה מתרחשים כאשר הקובץ זמין לרכישה ברשת כקובץ דיגיטלי. הפורץ בעצם מצליח להסיר מהקובץ את שכבות ההגנה שלו. זה לא המצב בבוקפוד – בוקפוד כלל אינם מפרסמים את הספר ברשת, הם מתעסקים בספרים מודפסים. זה אומר שהקובץ שלכם אינו חשוף כלל לאף אחד ברשת, רק בתוך בוקפוד עצמה. היכולת של ארגון לשמור את המסמכים האישיים שלו בתוכו, היא עדיין גבוהה (למשל פרטי חשבון הבנק שלכם לא זמינים לאף אחד מלבדכם, וזה נכון לגבי רוב האתרים הגדולים), ומכיוון שכאמור בוקפוד משתמשת באמצעי אבטחה מן הדרגות הגבוהות ביותר, ההגנה סביב הקבצים שלכם שם היא ממש הרמטית.
- מאיזושהי סיבה עלומה, אנשים בישראל מעדיפים ספרים מודפסים, והרי זוהי בדיוק הסיבה שבוקפוד הוקמה. כלומר, הלקוחות שלכם מעוניינים בספר מודפס, מוצר פיזי, ואת זה, ברוך השם, לא ניתן להוריד מהרשת.
תראו, אין בעולם הגנה הרמטית על מוצר תוכן. בסוף, כל אחד יכול לקחת ספר מודפס שהוא קנה, לצלם אותו ולהעלות לרשת. אבל זה לא קורה, נכון? מכל הסיבות שכתבתי. הייתי מנסח את זה כך: מבחינת האבטחה, לעבוד עם בוקפוד זה בדיוק כמו לעבוד עם הוצאת ספרים גדולה, ידיעות ספרים או כינרת זמורה ביתן. האם ניתן לגנוב מהם את הספרים? אם מישהו מאוד יתאמץ, כן, זה כנראה לא יהיה שווה את זה, ובנוסף הוא יהיה חשוף לתביעה חמורה. זה בדיוק המצב בבוקפוד.
האמת היא שבמצבים הנדירים מאוד שבהם מישהו גנב לכם את הספר והפיץ אותו, יש יתרון בכך שהוא הועלה לבוקפוד קודם, כי העלאה שלו לבוקפוד היא הוכחה ניצחת וקבילה מבחינת בית משפט לכך שהספר היה שלכם, מה שמאפשר לכם לתבוע אותו על הפרת זכויות יוצרים. האם צריך דווקא את בוקפוד בשביל זה? אינני משפטן, וממה שהבנתי גם שליחה לעצמכם באימייל מספיקה (זה שהקובץ על המחשב שלכם זה פחות מוכיח, כי את התאריך של הקובץ על המחשב אפשר לשנות בקלות). אבל הבנתי גם שככל שהפלטפורמה שאליה עולה הספר היא צד ג' יותר, ולא אתם עצמכם, כך זו הוכחה חזקה יותר לבעלותכם עליו. ובוקפוד היא פלטפורמה צד ג' נהדרת. מה שאולי יותר חשוב, זה שבבוקפוד הספר מועמד למכירה בערך מסוים, מה שעשוי להגדיל את סכום הפיצויים שתקבלו, כי יש פה מעין הוכחת נזק מגובה במספרים.
אתגרים לא צפויים בהעלאת ספר לבוקפוד
קודם תיארתי את הליך העלאת ספר לבוקפוד כקל מאוד, והוא אכן כזה. יש בתהליך הזה רק נקודה אחת שקצת מאתגרת את הצ'אקרות, והיא נשמעת ביזארית בהתחלה, אבל עוד מעט תבינו למה היא לא כזאת.
הנקודה היא: שדרת הכריכה.
השדרה היא החלק האחורי של הספר, לא הכריכה האחורית אלא החלק הצר והארוך שאנחנו רואים כשהספר מונח על המדף. הפלונטר הוא כזה: את כל המידות של הספר אתה יכול לתכנן מראש, אבל עובי השדרה שלו נגזר מעובי הדפים – כי יש כל מיני סוגי דפים בעוביים שונים. ההבדלים הם של מיקרומטרים, אבל בחשבון הכולל זה מצטבר לכמה מילמטרים טובים, שסטייה בהן מכערת מאוד את הכריכה כולה והופכת אותו לספר המתאים למכירות של ספרים פגומים, ומהגרועים שבהם.
איך פותרים את זה? לא מסובך. בוקפוד יצרו מחשבון ייעודי שנועד לטפל בבעיה. אתם מקבלים את ההחלטה באיזה סוג דף להשתמש, והמחשבון אומר לכם באיזה עובי צריכה להיות השדרה. לפי זה אתם (או המעצב הגרפי שלכם) יוצרים את הכריכה: משטח מלבני שמכיל את הכריכה הקדמית, את הכריכה האחורית, וביניהן את השדרה עצמה, באורך המופיע במחשבון.
סיכום
בוקפוד היא הדבר החשוב ביותר שראיתי מזה שנים בעולם הוצאת הספרים בישראל. אתם מוזמנים בחום להתנסות. עוד תודו לי על זה.