פנטזיית עומקים: טרילוגיית "הרואים למרחק"

על אף השמות המזעזעים של הספרים שבטרילוגיית "הרואים למרחק", אין המדובר כלל בספרים אלימים. במידה מסויימת, להיפך.
הטרילוגייה כוללת בתוכה את הספרים:

א. "שוליית הרוצח".
ב. "הרוצח המלכותי".
ג. “שליחותו של רוצח".

אלו הם ספרי פנטזיה, שליבם בטירת המלוכה של ששת הדוכסויות, טירת הצבי. את הסיפור שבשלושתם כותב בגוף ראשון פיץ-אביר, ממזר לשושלת "הרואים למרחק", שושלת המלוכה של שש הדוכסויות.

תהומות נפשו של שוליית הרוצח

פיץ-אביר, המנסה, במקור, לכתוב את תולדות שש הדוכסויות, מוצא עצמו כותב את סיפורו האישי. זהו סיפור נוגע ללב, יורד לפרטי הפרטים וכנה מאד על נער שמראשית חינוכו גודל על כך שהוא שייך למלך וכל תפקידו להיות כלי לשירותו, ואין לו כל ישות משל עצמו. בספר הראשון עומדת במרכז בעיקר הכשרתו כמרעיל, רוצח ובלש בשירות המלך, ועשרות המיומנויות שהוא רוכש. רק בסוף הספר הראשון ובאופן מתעצם והולך בספרים השני והשלישי, מוצא פיץ-אביר את עצמו קרוע בין ליבו שלו לבין נאמנותו למלכו, בייחוד על רקע אהבתו למולי – נערה פשוטה מן העיירה הסמוכה.
ביסוד הסיפור וברקעו, עומדות פשיטות הספינות האדומות על חופי שש הדוכסויות, פשיטות המסתיימות בריקון (תרתי-משמע)של יושבי הערים.תחת צל מעיק זה מתפתח הסיפור, כשפיץ-אביר, איכשהו, הוא תמיד במוקדם הנסתר של האירועים.
זהו ספר רגיש מאד. פיץ-אביר הוא אדם קרוע, אומלל מהרבה בחינות, ונתון כל חייו תחת מסכות. הוא לא גיבור ולא אנטי-גבור, הוא רק אחת הדמויות הכנות והישרות ביותר שבספרות.
עוד דמויות מרתקות, אמינות ביותר, בספר הם המלך ערמומי הזקן, הפקח, טוב-הלב, הנסיך אמת פשוט ההליכות והישיר, בוריך איש הסוסים הקשה, הגבירה סבלנות המוזרה, והליצן חסר האונים, המסתורי והנאמן ללא גבול.

הרואים למרחק - פנטזיה עמוק מתוך הלב

הסיפור מתרחש בעולם אחר בעיקר מבחינת הרוח עתיקת הימים הנושבת מבין דפיו: חצר מלכותית, חוקים, מחוייבות, נאמנות וצייתנות שאינן מקובלות בימינו. היפה בסיפור, שפיץ-אביר, בסופו של דבר, הינו בעל נפש הקרועה בין כל אלו להרגשותיו, רצונותיו, וכעסיו שעימם קל יותר להזדהות.

הספר הוא אמנם ספר פנטזיה, אבל כתוב באופן מציאותי מאד, שאינו מתקרב לחלום כלל. אין לו הפי-אנד, לפחות לא מושלם, הגם שסופו מהווה בהחלט מפנה חד, מפתיע ושטחי משהו לטעמי ביחס לסיפור כולו.
להתרשמותי, עיקר הסיפור מתרחש בנפשו ותחושותיו של פיץ-אביר, והפנטזיה המרכזית שבו היא בשני ערוצים: האחד, כשרון “האמנות", הוא המייחד את שושלת הרואים למרחק וגם את פיץ-אביר, ברמה מבלבלת, ומשמעותו רבת התחומים מתבררת והולכת במשך הספרים. השני, קסם הבינה שהוא חיבור נפשי ומחשבתי עמוק שבין בעל חי מסויים לאדם, והוא הולך ומתפתח אצל פיץ-אביר וזאב-הבינה שלו (אין בעל חי שהיה מתאים לו יותר) במהלך הספר וכן מורכבותו, מופלאותו, ובעיתיותו.
היפה הוא, ששני אלה אינם זרים לחלוטין לאדם הרגיל: בספרים הם מועצמים לכדי פנטזיה, אבל הזרע קיים במינון זה או אחר אצל כולם.

שמות אנשי המלוכה והאצולה בסיפור מתואמים, ברובם, לתמצית ענינם של בני האדם שהם שייכים להם. לפיכך הם אינם שמות בנאליים ומשעממים, כי אם טעוני משמעות אחד אחד. לעיתים, יש להעיר, העדיף המתרגם לעברית להותיר שם עם משמעות באנגלית (כגון: הנדס, פסיינס.)

הספר, בייחוד דמותם של הליצן ושל פיץ-אביר, נוגע ללב. היו קטעים בו שממש גרמו לי לבכות, לא מכאב אלא מהתרגשות. הוא מלא אהבה חמלה, ורגישות ליצורים החיים, בני אדם ובעלי חיים.

שוליית הרוצח - הבן הבכור בקוורטט של טרילוגיות

איני יודע אם רובין הוב (או בשמה האמיתי, מייגן לינדהולם) התכוונה ליצור אפוס רחב יריעה כל כך. על כל פנים יצא שהספר שוליית הרוצח הפך לראשון מבין 12 ספרים (כרגע) שכולם מתרחשים בעולם הזה שבראה.

2. "סוחרי הספינות החיות" המתרחשת באותו עולם אך באזור שונה לחלוטין ועם גיבורים שונים לחלוטין, אך חשובה להבנה מלאה של הטרילוגיות הבאות.
3. “האיש הזהוב", שהיא, בעצם, המשך סיפורו של פיץ, לאחר שנים של פרישה.
4. הטרילוגיה האחרונה (בינתיים) בסדרה היא טרילוגיית "פיץ והליצן", שמקשרת את כל שלוש הטרילוגיות שקדמו לה לעלילה אחת וסוגרת אותן, וגם (לכאורה) את הסיפור בגוף ראשון של פיץ אביר.

כל הטרילוגיות בסדרה יצאו בהוצאת "אופוס".

יוחאי אורלן

יוחאי אורלן

יוחאי אורלן

יוחאי אורלן

אני אוהב מילים. חוקר אותן, ממשש אותן, לש אותן, יוצר בהן - וגם מלמד אותן. משמש כמורה לעברית בישיבה התיכונית מצפה רמון, וגם באתר הלימודים הטוב בארץ "גול". מעבר לכך אני מנהל את ערוץ היוטיוב הגדול בישראל בנושאי עברית, ונהנה במיוחד מלפצח פסוקים בתנ"ך, ומלכתוב סיפורים. המון.
מי את רחל שפירא

מי את, רחל שפירא?

רחל שפירא היא אחת הפזמונאיות המוכָּרות והמוערכות בישראל. שפירא נולדה, גדלה ומתגוררת עד היום בקיבוץ שפיים. היא נולדה בקיץ תש"ה (1945) ועבדה במהלך השנים בקיבוץ

קרא עוד »