יש 14 סוגי שגיאות כתיב, והזיהוי קריטי. מדריך מקיף

הדבר החשוב ביותר בנוגע לשגיאות כתיב, הוא להבין שקיימים כמה וכמה סוגים של שגיאות כתיב. ההבנה הזאת קריטית כל כך, מפני ששגיאות הכתיב כמכלול דומות ליער אפל שאתה הולך בו בלילה ואינך יודע איזו חיה רעה תקפוץ עליך מתוכו ברגע הבא. חשוב להבין שאילו היה מעט אור יום חודר ליער, הילדים היו מגלים שיש בו דרך סלולה ושאת הנהמות המוזרות והמפחידות משמיעים כארבעה עשר סוגים שונים של חיות. הם היו מסוגלים לראות שלכל חיית-שגיאת-כתיב מבנה גוף, אורח חיים והיגיון פנימי עקיב משלה, ומי שנופל בה אינו טיפש – להיפך. הוא בסך הכול עובד על פי היגיון שונה.

והכי חשוב – עם מעט אור יום, הילדים היו מבינים שלא כל שגיאות הכתיב מפחידות אותם באותה מידה: חלק מסוגי שגיאות הכתיב בכלל לא תוקפים אותם. עם חלק אחר הם יודעים להתמודד בקלות. ואפילו החיות השייכות לסוג המסוכן באמת – מספרן לא אינסופי, וניתן, בעבודה עקשנית ונחושה, להכניע חיה ועוד חיה ועוד אחת.

אז הנה סוגי שגיאות הכתיב – בקצרה:

  1. השמטת אימות קריאה, למשל: ספר במקום סיפור.
  2. הוספת אימות קריאה מיותרות, למשל: חאתול במקום חתול.
  3. הפרדת אותיות שימוש מן המילה, למשל: כש הלכתי.
  4. חיבור מילים שאמורות להיות נפרדות, למשל: בצפר במקום בית ספר.
  5. חילופי אותיות מוספיות הנהגות באופן זהה, למשל: שולחנוט במקום שולחנות.
  6. חילופי אותיות שורש הנהגות באופן זהה, למשל: תאות במקום טעות.
  7. חילופי אותיות שורש בין שורשים קיימים, למשל: הסית והסיט.
  8. השמטת עיצורים, בעיקר א', ע' וה', למשל: ממין במקום מאמין, ננה במקום נהנה.
  9. הוספת עיצורים מיותרים, למשל: אנצינקלופדיה במקום אנציקלופדיה.
  10. ציון בכתב של פתח גנובה, למשל: לצחצאח במקום לצחצח.
  11. חילופי ג-ז בכתב יד, למשל: שלז במקום שלג.
  12. בלבול בסדר האותיות, למשל: התגרש במקום התרגש.
  13. חילופי עיצורים דומים שאינם זהים, למשל מאוט במקום מאוד.
  14. הפרת כללי הכתיב חסר הניקוד בנוגע לי' וו' עיצוריות, למשל: לשוק במקום לשווק.

באתר זה תמצאו סקירה מקיפה של כל אחד מסוגי שגיאות הכתיב האלה וגם התווייה כללית לדרך ההתמודדות הנכונה עבורו.

למה חשוב לאבחן מאילו סוגי שגיאות כתיב הילד סובל?

זיהוי סוג שגיאות הכתיב הספציפי שממנו הילד סובל הוא בעל חשיבות מכרעת משלוש סיבות:

  1. דימוי עצמי
  2. דרך ההתמודדות
  3. אבחון לקויות

מיד נפרט.

1. דימוי עצמי

נפתח דווקא בנקודה השולית יותר, לכאורה, של דימוי עצמי. מסתבר, שעצם זיהוי סוג שגיאות הכתיב עשוי לשפר את הדימוי העצמי

שגיאות כתיב משפיעות באופן לא פרופורציונלי על הביטחון העצמי של ילדים. ילדים עם שגיאות כתיב עשויים לפתח הימנעות גורפת מכתיבה, למרות שאין קשר הכרחי בין הדברים. מן הבחינה הזאת, אבחון סוג שגיאות הכתיב עשוי להבהיר לילד במקרים רבים שהוא דווקא שולט היטב ברוב רזי הכתיבה, למעט נקודות ספציפיות.

לדוגמה, שגיאות אורתוגרפיות מסוג חילופי אותיות שורש הנהגות באופן זהה (תאות במקום טעות) הן מטבען בעלות כושר שרידות גבוה, וטבעי שינכחו בכתיבה לאורך זמן. אם אלו הטעויות היחדות של הילד, צריך להבהיר לו שאת רוב הדרך הוא כבר עשה, והמצב שלו בהחלט מעודד.

לעומת זאת, סוגי שגיאות כתיב אחרים, כמו החלפה בין אותיות שאינן נהגות באופן זהה (כמו למשל ק' וג') מעוררים יותר דאגה. גם כאן יש מקום רב לשיפור – אבל אין מה להרגיע את הילד שמצבו טוב.

2. דרך ההתמודדות

הסיבה השנייה והעיקרית שזיהוי סוג שגיאות הכתיב חשוב – היא כמובן שמסוג השגיאות נגזר הטיפול. כשם ששיעול יכול להיות סימפטום של מגוון בעיות רפואיות שלכל אחת דרך טיפול המתאימה לה, כך גם בשגיאות כתיב. יש שגיאות כתיב שניתן לשער שיחלפו עם הזמן, יש כאלה שיעברו עם עבודה ממוקדת עם איש מקצוע, ומאידך, יש סוגי שגיאות שמעידים על לקות כלשהי. לדוגמה, אם הילד מתבלבל בסדר האותיות לעתים קרובות, כדאי לקחת אותו לאבחון. יתכן שיש לו דיסלקציה ברמה כזו או אחרת, ובשביל לעזור לו יהיה צורך באיש מקצוע ספציפי המתמחה בלקויות למידה.

בקיצור, לא מספיק לומר "לילד יש שגיאות כתיב". צריך לשים לב איזה בדיוק.

3. אבחון לקויות

בהמשך לסיבה הקודמת – שגיאות הכתיב עשויים להיות סימפטום של לקות עמוקה יותר, העשויה להתבטא בתחומים נוספים מעבר לכתיב הנכון. מן הבחינה הזאת טוב שיש שגיאות כתיב כשם שטוב שיש חום כשחולים – שגיאות הכתיב הן תמרור אדום שבזכותו עשויות להגיעה לטיפול ולהיפתר בעיות נוספות שיש לילד. לדוגמה, סוגי שגיאות כתיב מסוימים עשויים להעיד על בעיית שמיעה שלא אובחנה עד כה. בדומה לכך, יש שגיאות כתיב הקשורות לקשיים בקריאה, ועוד.

עם זאת, יש שגיאות כתיב שחוץ מעניין הכתיב אין להן השפעה כמעט על כלום.

3 קטיגוריות העל של שגיאות הכתיב

בטרם ניגש לאפיון סוגים ספציפיים של שגיאות כתיב, צריך להבין שעולם שגיאות הכתיב מחולק, בחלוקה גסה, לשלוש קטיגוריות:

  1. שגיאות כתיב פונטיות: משקפות אי התאמה צלילית בין הכתיבה לדיבור.
  2. שגיאות כתיב מורפולוגיות: משקפות חוסר הבחנה בתבניות דקדוקיות.
  3. שגיאות כתיב אורתוגרפיות: משקפות חוסר בקיאות בשורשים העבריים.

קטיגוריות אלו מסודרות כאן מן החמורה לקלה, וקשורות לתהליכים שהמוח שלנו עובר בשעת הכתיבה. צריך להבין שכדי לכתוב נכון, המוח נעזר בשלושה מקורות:

  1. פונטיקה – אופן ההגייה של המילים. הכלי הבסיסי ביותר לצורך כתיבה הוא המרת צלילי העיצורים והתנועות לסימנים גרפיים על פי קוד קבוע מראש. זהו בעצם לימוד האלף בית הבסיסי ביותר: בכיתה א' למדנו שכאשר אנו אומרים "gamal" הצליל ga ייכתב כג', הצליל ma ייכתב כמ', ואילו הצליל l ייכתב כל'.
  2. מורפולוגיה – התבנית הדקדוקית של המילים. המוח אינו מסתפק בצלילים עצמם, הוא גם מפענח אותם מבחינה דקדוקית וממיין אותם למשמעויות ולתפקידים. למשל, כל ילד מבין שהמילה "חתולים" מחולקת לשניים: המילה עצמה – חתול, וצורן רבים – ים. זה עיבוד שהמוח אמור לעשות לכל מילה שהוא נתקל בה.
  3. אורתוגרפיה – מאגר ענק של מילים "מצולמות" השוכנות במוח. מאגר זה גדל ככל שמרבים בקריאה, וכשהכתיבה סוטה ממנו, הוא מצפצף ומתריע. לדוגמה, אצל רובנו המילה "חטול" מעוררת אי נוחות ורצון לשלוח יד ולתקן.

כל אחת מן הקטיגוריות האלה היא עולם בפני עצמו, ובו רוחשים סוגים רבים ושונים של שגיאות כתיב.  

קטגוריה 1: שגיאות כתיב פונטיות

לקטגוריה זו שייכות שגיאות כתיב מגוונות המעידות על כך שקיים קצר כלשהו בקידוד הצלילים לאותיות. סוגי שגיאות הכתיב השייכים לקטגוריה הזאת אינם קשורים זה לזה, וכל אחד מהם משקף מיקום שונה של הקצר בקידוד: לפעמים בשמיעה, לפעמים בתפיסה הגרפית, לפעמים בארגון המידע במוח. בהתאם לכך, דרך הטיפול בכל סוג שגיאות כתיב תהיה שונה בתכלית.  

סוגים של שגיאות כתיב פונטיות

  1. השמטת אימות הקריאה
  2. חילוף סדר אותיות
  3. חילופי עיצורים בעלי מוצא דומה
  4. השמטת עיצורים
  5. הוספת עיצורים מיותרים
  6. חילופי ג-ז בכתב יד

קטגוריה 2: שגיאות כתיב מורפולוגיות

  1. הוספת אימות קריאה מיותרות
  2. הפרדת מילים
  3. חיבור מילים
  4. חילופי אותיות מוספיות הנהגות באופן זהה
  5. ציון בכתב של פתח גנובה
  6. הפרת כללי הכתיב חסר הניקוד בנוגע לי' ולו'

קטגוריה 3: שגיאות כתיב אורתוגרפיות

  1. חילופי אותיות שורש הנהגות באופן זהה
  2. כתיב נכון בהקשר שגוי
תמונה של יוחאי אורלן

יוחאי אורלן

תמונה של יוחאי אורלן

יוחאי אורלן

אני אוהב מילים. חוקר אותן, ממשש אותן, לש אותן, יוצר בהן - וגם מלמד אותן. משמש כמורה לעברית בישיבה התיכונית מצפה רמון, וגם באתר הלימודים הטוב בארץ "גול". מעבר לכך אני מנהל את ערוץ היוטיוב הגדול בישראל בנושאי עברית, ונהנה במיוחד מלפצח פסוקים בתנ"ך, ומלכתוב סיפורים. המון.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *