מורה ללשון, מילוני האקדמיה לצידך: כך נלמד אותם להמציא מילים וליהנות מזה

יצירת מילים חדשות היא אחת מליבות העשייה המובהקות של האקדמיה ללשון עברית. למעשה, אם תשאל אדם אקראי ברחוב וקל וחומר תלמיד תיכון ממוצע "מה לדעתך תפקידה של האקדמיה ללשון עברית?" התשובה הנפוצה תהיה "להמציא מילים חדשות בעברית". זה כמובן תיאור חלקי ביותר של עבודת האקדמיה, אבל אין ספק שלא מדובר בנושא שולי.

הידע על יצירת מילים בעברית הוא חלק אינטגרלי גם מן הבגרות בלשון

לעיתים איננו שמים לב, אבל גם בחומר לבגרות יש לנושא הזה ייצוג נכבד: אחד הנושאים הנדרשים בחלק מערכת הצורות בבגרות בלשון (חומר שנלמד כיום בכיתה י' או יא', לפי בחירת בית הספר) הוא דרכי התצורה של שם העצם. בסופו של דבר זוהי יחידה שבה אנחנו רוצים להכניס את התלמידים אל עומק מפעל המילים של העברית, כדי שיבינו איך מילים נוצרות. וילכלכו את הידיים במשקלים ובצורנים.

בקצרה, התלמידים נדרשים לדעת ששמות עצם בעברית נוצרים בחמש דרכים אפשריות: שורש ומשקל, בסיס וצורן סופי, הלחם בסיסים, ראשי תיבות ושאילה מלעז.  הם צריכים גם לדעת לאבחן כל מילה באיזו דרך נוצרה. כמו כן, על התלמידים לזהות צורנים סופיים ומשקלים של שמות עצם, ולזהות את משמעותם.   

כך נבנה מערכי שיעור על דרכי התצורה בעזרת אתר האקדמיה

מה יותר מתבקש מבניית מערך שיעור על דרכי התצורה של שמות עצם בעברית בעזרת אתר האקדמיה ללשון, המוסד שעוסק בדיוק בכך? הרעיון נשמע הגיוני מאוד, אבל כשניסיתי אותו גיליתי ששימוש באתר האקדמיה לצורך הוראת הנושא אינו רק הגיוני, אלא גם עשוי להפוך את הלמידה לכיפית וחווייתית. הרעיונות שלי – בהמשך המאמר.

איפה נמצא את המילים החדשות באתר האקדמיה ללשון?

באתר האקדמיה ללשון קיים ריכוז של כל המילים שחידשה האקדמיה בשנים האחרונות. מה שחשוב במיוחד שהמילים מופיעות שם עם הגדרה מדויקת שלהן, ולפעמים מצוינים גם השיקולים שעמדו ברקע יצירת המילה. חלק מן המילים חדרו לעברית המדוברת כך שכל דרדק מכיר אותן, וחלק לא. מכל מקום, מדובר במאגר מידע פנטסטי שיכול לשמש אותנו למגוון פעילויות בנושא.

את מאגר המילים הזה נמצא באתר האקדמיה ללשון עברית תחת התווית "מילים". כאשר תעברו עם העכבר על המילה ייפתחו מספר אפשרויות – לחצו על "הכירו את המילים החדשות". תוכלו גם ללחוץ על הקישור כאן ולהגיע היישר למאגר המילים החדשות.

6 מערכי שיעור בנושא דרכי התצורה של שמות העצם על בסיס מילוני האקדמיה ללשון עברית

נכנסנו למילוני האקדמיה. איך ממשיכים מכאן? איך נשתמש בהם כדי לבנות מערך שיעור שיגרום לתלמידים ממש להנות מן הנושא הזה? הנה מספר הצעות.

1. שאלות בגרות רגילות – אך פיקנטיות יותר

ההצעה הזאת אינה יצירתית אלא טכנית, אבל היא חשובה. ברמה הבסיסית ביותר, מאגר המילים המחודשות של האקדמיה ללשון הוא מקור לא אכזב לתרגילים בנוסח בחינות הבגרות. על המורה לבחור מספר מילים, רצוי מתחום ספציפי, בדרכי תצורה שונות ולהטיל על התלמידים את אחת מן הדרישות המקובלות בבחינות הבגרות:

  • לזהות את דרך התצורה של כל מילה.
  • לפרט בדיוק כיצד נוצרה, את כל התהליך.
  • להסביר את משמעותו של המשקל או של הצורן הסופי במילה הנתונה.
  • לציין את בניין המילה (אם יש).
  • לציין את חלק הדיבור של המילה – שם עצם, שם תואר או פועל.

זו אינה מטלה יצירתית או נעימה במיוחד, אבל מאגר המילים שבאתר האקדמיה, המסודר לפי נושאים, מאפשר למורה לבנות אותה באופן קוהרנטי כך שכל המילים שהוא מציג לתלמידים יהיו מאותו תחום עניין. זה מאפשר למורה גם לאתגר את התלמידים במילים לא מוכרות שלצידן ההגדרה שלהן. בבגרות ניתנות לפעמים שאלות כאלה, ולכן יש לדבר חשיבות. האפשרות הזאת מעט יותר חווייתית מניתוח מילים מוכרות, כי החדש תמיד מעורר עניין.

2. המצאת שמות למושגים חסרי שם

אזור המילים שהתחדשו באתר האקדמיה ללשון עברית שופע מושגים שקיימים סביבנו ואשר אין לנו שם עבורם בעברית. המורה יכול לבחור מתוך המושגים האלה את אלו שהתלמידים עשויים להתחבר אליהם, ולהציג בפני התלמידים את ההגדרות בלבד. המשימה של התלמידים היא להמציא מילים להגדרות.

עבודה זו ניתן לבצע גם בקבוצות קטנות, ובסוף סשן ההמצאה כל קבוצה תציג את המילים שחידשה בפני הכיתה. ניתן לסיים כאן, וניתן גם להשוות בין ההצעות של חברי הקבוצות לבחירת האקדמיה ללשון, ולקיים הצבעה בקרב התלמידים איזו מהחלופות עדיפה.

3. מילים אהובות

אפשר ורצוי גם להניח לתלמידים עצמם להתנסות באזור המילים המחודשות שבאתר האקדמיה. ניתן לשלוח להם קישור, ולדרוש מכל תלמיד (או קבוצת תלמידים) למצוא בין המילים חמש מילים שהוא אהב או שהצחיקו אותו. אחרי כן התלמידים יציגו את המילים שמצאו בפני הכיתה ויסבירו את השיקולים של האקדמיה כשבחרה אותן. ההסבר יכלול מן הסתם התייחסות לדרך התצורה של המילים ולמשמעות המשקל או הצורן הסופי שלהן.

4. אמצו מילה

וריאציה נוספת של הפעילות הקודמת היא "אמצו מילה", כלומר שהתלמידים מתבקשים למצוא באתר האקדמיה מילה חדשה שמוצאת חן בעיניהם והם לוקחים על עצמם כאתגר להשתמש בה ביום יום מכאן ואילך. זה תרגיל נהדר ומאהיב שפה מאוד.

5. ניחוש משמעות של מילים מחודשות

כל תלמיד אוסף שלוש מילים מחודשות מאתר האקדמיה ללשון עברית, וכותב אותן על פתקים – כל מילה על פתק. ההנחיות צריכות להיות שמדובר במילים שהוא מבין את משמעותן ואת האופן שבו נוצרו ומצד שני אלו מילים שלא נהוג להשתמש בהן. את הפתקים מערבבים יחד בקופסה, ואז כל תלמיד ניגש אל הקופסה ושולף ממנה חמישה פתקים.

כעת, כל תלמיד צריך לנחש את משמעותן של המילים ששלף. התלמיד שבחר את המילה ישתף מאת הכיתה אם זוהי אכן המשמעות הנכונה.

ניתן לבצע תרגיל זה גם בקבוצות ובאופן תחרותי, כך שככל שקבוצה מצליחה לנחש יותר משמעויות נכון היא מקבלת ניקוד גבוה יותר.   

6. כתיבת סיפור עם מילים מחודשות

וריאציה נוספת של הפעילות הקודמת: לאחר שהתלמידים שלפו את המילים מהקופסה, עליהם לכתוב סיפור קצר ולשלב בו את כל חמשתן. כדי להשתמש בהן הם מן הסתם יצטרכו לנחש את משמעותן, וזה בדיוק העניין. בסיום הכתיבה התלמידים קוראים את הסיפורים שכתבו לקול צחוקם של התלמידים האחרים, שמסבירים להם שמשמעותן המקורית של המילים שניתנה להן על ידי האקדמיה הייתה בכלל אחרת.

סיכום

מערך שיעור בנושא דרכי התצורה של שם העצם יכול להפוך לחגיגה של ממש אם משלבים בו את מילוני האקדמיה ללשון עברית. מומלץ בחום להשתמש בה.

תמונה של יוחאי אורלן

יוחאי אורלן

תמונה של יוחאי אורלן

יוחאי אורלן

אני אוהב מילים. חוקר אותן, ממשש אותן, לש אותן, יוצר בהן - וגם מלמד אותן. משמש כמורה לעברית בישיבה התיכונית מצפה רמון, וגם באתר הלימודים הטוב בארץ "גול". מעבר לכך אני מנהל את ערוץ היוטיוב הגדול בישראל בנושאי עברית, ונהנה במיוחד מלפצח פסוקים בתנ"ך, ומלכתוב סיפורים. המון.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *