הצעת פירוש חמישית לשיר אנשי הגשם

רבות כבר דובר על תעלומת "אנשי הגשם" – עיין "הסיפור מאחורי" של שלומי שמילוביץ וראה מאמרו המקיף של יוחאי אורלן באתר זה. המאמר סוקר ארבעה פירושים נפוצים לחידת השיר, אולם שום פירוש אינו נקי מספקות ובהגינותו מודה המחבר כי השיר עדיין אינו פתור במאת האחוזים למרות כותרתו המבטיחה.
בשורות הבאות, אנסה בכוחי הדל להציג פירוש חמישי שלפי עניות דעתי מתיר את הספקות טוב מכל האחרים.

אנשי הגשם: המעריצים הנאמנים של כוכבת התרבות

הפירוש החדש המוצע לחידה הוא שהשיר נכתב על גיבורה פופולרית, כוכבת תרבות. אנשי הגשם הם אותם מעריצים אנונימיים, נחבאים אל הכלים, נאמנים, ובלתי נראים אשר מופיעים כאשר הפופולריות דועכת והצער מגיע.

בחינת ההתאמה למילות השיר אנשי הגשם

המעריצים הפשוטים מרחוק "מתכווצים במעיליהם", אפורים כמעילים ואנונימיים ומכווצים מרתיעתם לבלוט.
"הם כבר למדו להצניע את עצמם" – מפני שאין בהם מה ש"יצדיק" ויעשה אותם ראויים לגיבורה הנערצת.
"טיפות זולגות מכחול לילותיהם" – לילותיהם כחולים, מלאי פנטזיה מינית על הגיבורה.
"טיפות גדולות זולגות על עלבונם" – דמעותיהם זולגות על עלבונם אינם ראויים לה, ואין לדעת אם העלבון מעצמם או נגרם מהתעלמותה.
"את מרוחקת ואינך רואה אותם" הגיבורה הנישאה מעם, פשוט לא סופרת אותם. הם אינם קיימים במישור ראייתה. הם – ממלאי הפונקציות הפשוטים – הנמוכים מגובה דשא: המנקה, הנהג, העוזר/ת וכיוצא באלה.
"הם מקבצים את חיוכייך בגניבה" – הם אוספים את חיוכייך הגם שלא נועדו להם שכן אלה החיוכים שהגיבורה כדרך כל סלבריטי, מפזרת לכל עבר.
"ומבטך עוד לא פגש את מבטם" – שכן את לא "מבחינה" בהם.
"עוד לא אמרת להם מילה טובה" – השתדלותם עבורך מובנת מאליה, זה כביכול מתחייב ממעמדם, אינה מלווה בהכרת תודה מצידך.
המשך השיר הוא התוכחה "אם אוהבייך יפקירוך" – אם במובן כאשר. קרי כאשר מעריצייך ינטשו אותך.
"אם תחניק אותך בגידה" – וזה יקרה כשהזמרת התורנית החדשה תצוץ.
ואז "אם לשלום כבר איש אותך לא יברך…" – לא ישאלו "מה אברך" כי התהילה עוברת.
"אנשי הגשם יכתירוך למלכתם היחידה" – או אז ברגעי השפל, נגלים המעריצים הנחבאים, בשבילם היית ונשארת מלכתם היחידה והנערצת.
"ויחלקו איתך את לחם צערך" – וישתתפו איתך בליבת הכאב העמוק שלך, בזמן דמעות וצער.
"עודך חוגגת " – עודך פופולרית "ואינך זקוקה להם" – "אנשי הגשם מביטים בך בחמלה" שכן הם יודעים שהתהילה זמנית היא וחולפת.
"לו רק היו נותנים את חייהם לשמור אותך מעוני או מחלה" או סמים, או קשיים, שכן אמיתית היא אהבתם.
"אנשי הגשם ממתינים לך בפינה" – כי לאחר השיא באה נפילה, והם נסתרים וממתינים בידיעה ברורה – "כל יום שעובר, כל חודש, כל שנה מקרבים אותך לעבר מפתנם" – כי בוא תבוא הנפילה. הנפילה תביא אותך מרום מעמדך אל מפתנם הדל.
"כשאוהבייך ישכחו" – כפי שקורה למעריצים בכל פעם.
"וכל כלבייך ינבחו" וכל "השומרים" כביכול עלייך: הסוכן, המנהל, המפיק, ירשו לעצמם לנבוח לעברך כמו כלב שמעז פניו לאדוניו, כי איבד הפחד מפניו או איבד את הכבוד אליו.
או אז "אנשי הגשם יאספוך אל מיטתם" במובן הסימבולי ובמובן המילולי, הם יממשו את הפנטזיה על לילה כחול עמוק הם האוהבים הנאמנים "ירימו את ראשך ויאמצו את ייאושך" לחממך "בפירורי" אהבתם. את שידעת אהבות גדולות והערצת המונים ניזונה עתה משלהבות קטנות.

סיום

זהו הפירוש שלי. הוא חופף לדעתי לדברים שראתה המשוררת בחיים של זמרת אחרת. אשמח לקרוא את תגובותיכם.

תמונה של רפאל לוי אבשלום

רפאל לוי אבשלום

תמונה של רפאל לוי אבשלום

רפאל לוי אבשלום

מי את רחל שפירא

מי את, רחל שפירא?

רחל שפירא היא אחת הפזמונאיות המוכָּרות והמוערכות בישראל. שפירא נולדה, גדלה ומתגוררת עד היום בקיבוץ שפיים. היא נולדה בקיץ תש"ה (1945) ועבדה במהלך השנים בקיבוץ

קרא עוד »

שָנָה שוֹנָה

אחד השירים האהובים עליי לקראת ראש השנה הוא שירה של נעמי שמר "בראש השנה": בשיר אנחנו פוגשים שורה מעניינת: "שיפה ושונה תהא השנה אשר מתחילה

קרא עוד »