פעיל וסביל – תרגול ודפי עבודה בשפע

בנושא הפעיל והסביל תרגול הוא חשוב להטמעה – כמו בכל נושא דקדוקי אחר. אבל זה נושא אינטואיטיבי למדי עבור רוב התלמידים ולכן כיף לתרגל אותו.
בדף הזה תמצאו מבחר של תרגולים בנושא הסביל והפעיל, חלקם יצוריים ויצירתיים, מה שלא בהכרח מזיק ללמידה. רוב התרגילים עוסקים בעיקר ביכולת להמיר משפט פעיל לסביל או סביל לפעיל. תיהנו. 
אתם מוזמנים לצפות בתרגילים כאן באתר, וגם להוריד אותם אליכם למחשב ולעשות בהם שימוש חופשי – בכיתה ובכלל. מצידי אתם יכולים גם להעלות את דפי העבודה האלה לאתר שלכם, אם יש לכם כזה. בסוף כל תרגיל תמצאו לחצן שיאפשר לכם להוריד את קובץ התרגיל בגרסת ההדפסה שלו.
ניתן להשתמש בתרגולים האלה גם כמבחן בנושא הפעיל והסביל. לשיקולכם.

פעיל וסביל תרגול 1: בסיסי

המירו את המשפטים הבאים מפעיל לסביל ולהפך.

פעיל

סביל

צילה סוגרת את הדלת.

הדלת _________ על ידי צילה.

הברון רוטשילד שילם את הכסף הנדרש.

הכסף הנדרש _______ על ידי הברון רוטשילד.

אלכסנדר מוקדון ______ על רוב העולם.

רוב העולם נשלט על ידי אלכסנדר מוקדון.

המלך מנשה הרג את הנביא ישעיהו.

הנביא ישעיהו __________ על ידי המלך מנשה.

הממשלה ________ את הקפאת הבנייה.

הקפאת הבנייה תבוטל על ידי הממשלה.

*אשלח אליך את המכתב בהקדם.

המכתב __________ אליך על ידי בהקדם.

אני מכיר אותו!

הוא ________ לי!

אני מכיר אותה!

היא ____________ לי!

יוסי __________ את הכוסות.

הכוסות  נשברו על ידי יוסי.

יוסי וחיים __________  את הכוסות.

הכוסות נשברו על ידי יוסי וחיים.

המדען יצר קוף במעבדה.

קוף __________ במעבדה על ידי המדען.

המדען יצר מים במעבדה.

מים _________ במעבדה על ידי המדען.

זהבה _________ את העוגה בשווה.

העוגה מחולקת בשווה על ידי זהבה.

שמשון __________ את העוגה בשווה.

העוגה מחולקת בשווה על ידי שמשון.

זהבה מחלקת את העוגות בשווה.

העוגות ___________ בשווה על ידי זהבה.

ירבעם ______ את מלכות שלמה לשניים.

מלכות שלמה פוצלה לשניים על ידי ירבעם.

בן גוריון _______ את מדינת ישראל.

מדינת ישראל נוסדה על ידי בן גוריון.

ספרד הביסה את גרמניה במונדיאל 1:0.

גרמניה __________ על ידי ספרד במונדיאל 1:0.

תמנון חזה מראש את תוצאות המשחקים.

תוצאות המשחקים _______ מראש על ידי תמנון.

*אוהדי הקבוצה המפסידה ________ רצון לחסל את התמנון.

רצון לחסל את התמנון הובע על ידי אוהדי הקבוצה המפסידה.

*אתמול העברתי זקנה כביש.

אתמול זקנה ________ כביש על ידי.

*המפגינים בכיכר משליכים אבנים.

אבנים ___________ על ידי המפגינים בכיכר.

*בישראל, מתפילה הממשלה חלק ממי הים והופכת אותם למים מתוקים.

בישראל, חלק ממי הים _________ על ידי הממשלה ו__________ למים מתוקים.

פעיל וסביל תרגול 2: בסיסי +

השלימו את המשפטים החסרים לפי הדוגמה.

  1. רב החובל והקצין ערכו התייעצות חשאית.

התייעצות נערכה בין רב החובל והקצין.

  1. במלחמת העולם השנייה הוכנעה גרמניה על ידי צבאות הברית.

במלחמת העולם השנייה, צבאות הברית _______________________________________.

  1. הלוויין הראשון שוגר לחלל על ידי הרוסים.

הרוסים ___________________________________.

  1. טוני גמר את כל הסוכריות שהיו בקופסה!

כל העוגיות שהיו בקופסה _______________________!

  1. המנהל פיטר את העובד הבכיר עקב ליקויים חמורים בעבודתו.

העובד הבכיר _____________________________________.

  1. הלוחות השבורים נגנזו בתוך ארון הברית על ידי משה רבינו.

משה רבינו ________________________________________.

  1. המשפט "טוב למות בעד ארצנו" נאמר על ידי יוסף טרומפלדור.

יוסף טרומפלדור ________________________________.

  1. כשאגיע לבית סבא וסבתא, לחיי יצבטו על ידי הדודים והדודות.

כשאגיע לבית סבא וסבתא, הדודים והדודות ________________.

  1. בית המשפט הרשיע את אדולף אייכמן וגזר עליו עונש מוות.

אדולף אייכמן ______________________________ ועונש מוות ___________________.

  1. מדינת ישראל תשכנע את אזרחיה לנפוש במלונות בארץ.

אזרחי ישראל ___________________________________.

  1. דוד שלח את ידו וקרע את כנף מעילו של שאול המלך.

ידו של דוד _______________ וכנף מעילו של שאול המלך נקרעה.

  1. המחשבה על כך מייאשת אותי.

אני ________________ מן המחשבה על כך.

  1. הבריטים מונעים את עגינתה של האנייה "אקסודוס" בחופי ארץ ישראל.

עגינתה של האונייה "אקסודוס" בחופי ישראל ________________________________.

  1. השארתי את הילד בבית הספר לבדו.

הילד ________________________.

     15. מרים נעלה אותי בתוך החדר.

____________________________.

פעיל וסביל תרגול 3: בשאר אסאד לומד לכתוב

עקב המרד בסוריה, החליט הרודן בשאר אסאד לשאת נאום לאומה.

יועץ התקשורת של אסאד יעץ לו למתן את הסגנון, על ידי כך שיהפוך את כל המשפטים הפעילים לסבילים, וישמיט את שמו.

זהו הנאום לאחר השכתוב:

 

אם תמרדו בשלטון, אתם תיטרפו חיים!

ראשים ייערפו.

כל מתנגדי השלטון יירדפו עד חורמה.

כל הנאבקים בשלטון יוטבעו בים.

בינתיים, יקוצץ התקציב הכלכלי של המדינה.

לא ינתן לכם לחם.

לא ינתנו לכם מים.

אתם תיעשו עניים, ותסולקו מן הארץ בבושת פנים.

אתם תידקרו בחרבות וגופותיכם תושלכנה ברחובות!

 

נסו לשחזר את הקטע כפי שכתב אותו אסאד במקור.

למשל:

אני אטרוף אתכם חיים! אם תתנגדו לשלטון _____________________________________.

___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

תמונה של יוחאי אורלן

יוחאי אורלן

תמונה של יוחאי אורלן

יוחאי אורלן

אני אוהב מילים. חוקר אותן, ממשש אותן, לש אותן, יוצר בהן - וגם מלמד אותן. משמש כמורה לעברית בישיבה התיכונית מצפה רמון, וגם באתר הלימודים הטוב בארץ "גול". מעבר לכך אני מנהל את ערוץ היוטיוב הגדול בישראל בנושאי עברית, ונהנה במיוחד מלפצח פסוקים בתנ"ך, ומלכתוב סיפורים. המון.

בניין נפעל – פעיל או סביל?

בניין נפעל נחשב לילד הרע של שבעת הבניינים. בכל סדר שמנסים לערוך בשבעת הבניינים הוא תמיד יוצא חריג, תמיד דורש התייחסות מיוחדת: מאתגר להטיה, מאתגר

קרא עוד »