מציאת שם הפעולה של מילים קשות [נקבע, להשתמש, ללמוד, לשלם ועוד]

בדרך כלל קל מציאת שם הפעולה של פעלים נתונים אינה קשה במיוחד. מה שם הפעולה של לדבר? דיבור [כי מי שמדבר מבצע פעולת דיבור]. להדריך? הדרכה [כי מי שמדריך מבצע פעולת הדרכה].
בנוסף, על פי רוב קיימת התאמה בין בניין הפועל למשקל שם הפעולה. לבניין פיעל למשל (דיבר, חיבר, חיבק) מתאימים בדרך כלל פעלים ממשקל קיטול (דיבור, חיבור, חיבוק). כך גם למשקלים אחרים, על פי טבלה ידועה.
עם זאת, על אף הסדר היחסי, בשוליים של עולם שמות הפעולה קיים בלגן די גדול. זה קורה כי שמות הפעולה לא נוצרו באופן סדיר ומובנה בעברית, חלקם קדומים יותר ולפיכך אקראיים יותר, ורק חלקם, בעיקר החדשים יותר, מקפידים לציית לתבניות.
במאמר הזה נסקור כמה שמות פעולה שהם "ילדים רעים" ודובר הברית הממוצע עשוי להיתקל בקושי מסוים בבואו לזהות אותם.

מה שם הפעולה של נקבע?

התשובה בקצרה: שם הפעולה של נקבע הוא קביעה.
הסבר: המילה נקבע היא בבניין נפעל, ולכן לכאורה שם הפעולה שלה הוא בבניין היקטלות (היקבעות). אבל שם הפעולה של בניין נפעל הוא נדיר ורופף, ובדרך כלל משתמשים בשם הפעולה של בניין קל גם עבור פעלים בבניין נפעל.
 המקרים העיקריים שבהם בניין נפעל מקבל שם פעולה נפרד מזה של בניין קל הם כאשר שני הפעלים – בבניין קל ונפעל – אינם מקיימים ביניהם יחסי פעיל וסביל, אלא באים במשמעות שונה לחלוטין – או כאשר פועל בבניין קל כלל אינו בשימוש. למשל: העדרות (מלשון נעדר, הפועל "עדר" אינו קשור), היחלשות (מלשון נחלש, הפועל "חלש" משמש במשמעות שונה לחלוטין, שליטה), ועוד.

מה שם הפעולה של להשתמש?

התשובה בקצרה: שם הפעולה של המילה להשתמש הוא שימוש.
הסבר: המילה להשתמש היא בבניין התפעל, ולכן לכאורה שם הפעולה שלה היה אמור להיות במשקל התקטלות: השתמשות. אולם המילה השתמש מקורה בימי חז"ל, ומשקל התקטלות לא היה קיים אז. בימי חז"ל לא הוצמד למילה השתמש שום שם פעולה ייחודי, ושם הפעולה "שימוש" שימש גם עבור השתמש.
גם בימינו לא נוצר צורך אמיתי בשם פעולה ייחודי להשתמש, כיוון שמדובר במקרה ייחודי שבו בניין התפעל הוא הפעיל ובן זוגו הוא בניין פיעל, הסביל. (הדבר קשור למשמעות המתעתעת של השורש ש-מ-ש). לפיכך, אותו שם פעולה מספיק לשני הפעלים.

מה שם הפעולה של ללמוד?

התשובה בקצרה: שם הפעולה של ללמוד הוא לימוד או למידה.
המילה לימוד היא עתיקה ומקורה בתנ"ך: וכל בנייך לימודי ה' (ישעיהו נד). אומנם בפסוק זה המילה לימוד אינה משמשת כשם פעולה, ובכל זאת היא קיימת. ייתכן שבשל כך היא התקבעה כשם הפעולה של למד ולימד גם יחד.
בימינו חודשה המילה למידה, במשקל קטילה האופייני לבניין קל בדיוק מסיבה זו – למד היא מילה בבניין קל. קיים הבדל דק בין המילה לימוד למילה למידה.

מה שם הפעולה של לשלם?

התשובה בקצרה: שם הפעולה של המילה לשלם הוא תשלום (ובהקשרים נדירים – שילום).
הסבר: רק בימינו שמות הפעולה מחולקים לתבניות חד משמעיות. בעברית הקדומה היו שמות פעולה במגוון משקלים. מקור המילה תשלום הוא בחז"ל, אולם בעיקר במשמעות של השלמה (תפילת תשלומים). עם זאת, המילה התגלגלה גם למשמעות הכספית.
שם הפעולה המקראי הוא דווקא שילום, אך מציין בדרך כלל גמול ועונש, ולא העברת כסף בתמורה למוצר: באו ימי הפקודה, באו ימי השילום (הושע ט, ז). זוהי הדו משמעות בביטוי הסכם השילומים – גם כסף, אבל גם מעט מזעיר של עונש על זוועות השואה.

תמונה של יוחאי אורלן

יוחאי אורלן

תמונה של יוחאי אורלן

יוחאי אורלן

אני אוהב מילים. חוקר אותן, ממשש אותן, לש אותן, יוצר בהן - וגם מלמד אותן. משמש כמורה לעברית בישיבה התיכונית מצפה רמון, וגם באתר הלימודים הטוב בארץ "גול". מעבר לכך אני מנהל את ערוץ היוטיוב הגדול בישראל בנושאי עברית, ונהנה במיוחד מלפצח פסוקים בתנ"ך, ומלכתוב סיפורים. המון.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *