אמצעים רטוריים – תרגיל הומוריסטי מדליק

מסתובבים ברשת פה ושם תרגילים על אמצעים רטוריים, אבל כזה עוד לא ראיתם. את הרעיון לקחתי ממאמר מקסים של רוביק רוזנטל על שגיאות נפוצות בכתיבה, שבו כל משפט הכיל הדרכה מסוימת ובאותה נשימה גם עבר עליה למהדרין.
בתרגיל כאן הרעיון הוא דומה – כל משפט מכיל המלצה על קשר לוגי מסוים, ותוך כדי כך גם משתמש בו. התלמידים נדרשים לזהות בתוך כל משפט את המקומות שבהם הוא מיישם את עצמו.
אזהרה: התרגיל אולי ייראה לכם קל, אבל מניסיון לוקח לתלמידים זמן לתפוס את הקונספט.

תרגיל זיהוי אמצעים רטוריים במשפטים

סמנו בקו כל משפט שמשתמש באמצעי רטורי. לנוחותכם, בכל קטע אמצעי רטורי נפרד.

  1. חזרות, חזרות חזרות – חזרה על מילים, על מבנים תחביריים, על שמות תואר; חזרה על כל דבר שזז: זה מכניס ותוקע ומהדק ולוחץ ומקבע את המסר היטב היטב בתוך המוחות של הקוראים.
  2. דימויים יוצרים עניין בטקסט, ממש כמו תבלינים בתבשיל. זה כאילו מקרינים לכם סרט במקום סתם לקרוא סיפור.
  3. מטפורות לוקחות את הטקסט ומוסיפות לו כנפיים. בעזרת מטפורות, תכנים שהם לאמיתו של דבר מדבר שממה, יכולים להתפקע מרוב עסיס. המטפורות כובלות את הקורא אל הטקסט באזיקים של עניין, וזאת באלגנטיות רבה, מבלי לחטוא אפילו פעם אחת במילים הישירות "כמו", "כאילו". מילים אלו מתאימות לאופי הפשוט והדוגרי של הדימוי, המטפורה אלגנטית הרבה יותר.
  4. ההאנשה היא אחותם הקטנה של המטפורה האלגנטית והדימוי הדוגרי. ככה זה, יש משפטים בטקסט שפשוט מתחננים שיעשו להם האנשה.
  5. ריבוי של שמות תואר מכניס את הקורא לתחושה מסחררת, עוצמתית, החלטית ודרמטית.
  6. אי אפשר להפריז בחשיבות הגוזמאות לטקסט. גוזמא מעצימה את המסר פי אלף ומחדדת אותו ברמות שאין כמותן בעולם.
  7. תמיד נעדיף לדבר גם על עצמנו. כך אנו יוצרים אצל הקורא תחושת קרבה ושותפות והוא נוטה לקבל את מה שאנחנו אומרים לו.
  8. פנו אל הקוראים שלכם בגוף שני, השתמשו בלשון "אתה" ו"אתם". כך תיצרו קרבה ביניכם, וכשקוראיכם יחושו קרובים אליכם, הם ימהרו להשתכנע ממה שאתם אומרים.
  9. ניבים הם היהלום שבכתר, הדובדבן שבקצפת. שימוש במטבעות לשון הנפוצים בשפה מעיד על הכותב שהוא בר אוריין ואיש אשכולות.
  10. שימוש במילים לועזיות (ובלבד שיהיו רלבנטיות לטקסט), מעורר רושם של דובר אינטליגנטי וקוסמופוליטי. אנשים נוטים להשתכנע בקלות לא פרופורציונלית מדבריו של אדם הנתפס בעיניהם כאינטלקטואל.
  11. לתחושתי האישית, כותבים שאינם מנסים לכפות את דעתם על הקורא אלא מציגים לו אותה כדעתם האישית בלבד, זוכים ליותר הערכה. צורת ניסוח זו משדרת ענווה, לדעתי.
  12. חבר'ה, תעשו כבוד לסלנג. רדו אל העם ודברו איתנו בגובה העיניים, אוקיי? זה יהיה די נפוח מצידכם להשתמש כל הזמן במילים מפוצצות.
  13. שימוש מושכל בסלנג חזק בהרבה משימוש גורף בו. רק מי שכבר הוכיח שהוא יודע לכתוב היטב, רשאי לתת מידי פעם בראש באיזה סלנג שחבל על הזמן.
  14. כמובן, אם מישהו רוצה שיתייחסו לדבריו ברצינות, עליו להציג אותם בכל הבטחון האפשרי. הדרך הפשוטה והקלה לעשות זאת, היא ללא ספק ביטויים מוסגרים המביעים וודאות.
  15. כדאי מאוד להשתמש במשפטים מודליים כי צריך ליצור אצל הקורא תחושת דחיפות והמרצה.
יוחאי אורלן

יוחאי אורלן

יוחאי אורלן

יוחאי אורלן

אני אוהב מילים. חוקר אותן, ממשש אותן, לש אותן, יוצר בהן - וגם מלמד אותן. משמש כמורה לעברית בישיבה התיכונית מצפה רמון, וגם באתר הלימודים הטוב בארץ "גול". מעבר לכך אני מנהל את ערוץ היוטיוב הגדול בישראל בנושאי עברית, ונהנה במיוחד מלפצח פסוקים בתנ"ך, ומלכתוב סיפורים. המון.