ציד הקוראים התחיל: 100 מילים של שיווק אגרסיבי

אם תהפכו את רוב ספרי הקריאה שנמכרים כיום, תמצאו בצד האחורי של הכריכה טקסט קצר. הטקסט הזה הוא ההזדמנות העיקרית של הסופר להזמין את הקורא לקרוא את הספר, ולכן הוא חייב להיות מהודק ומעורר עניין ברמה הכי גבוהה שאפשר. הטקסט האחורי הוא גם הטקסט שיופיע ליד הספר כשאתם מציעים אותו למכירה באינטרנט. לכן חשיבותו רבה מאוד. אומנם בניגוד לשם הספר, הוא אינו משתתף בעלילה בשום צורה ולא תורם לה דבר, אבל הוא מנוע מרכזי במכירות. אדם שהגיע לקרוא את הטקסט הזה נמצא כנראה במידת עניין מסוימת לגבי הספר – זה הזמן "לבשל" אותו ו"לסגור" אותו סופית. סליחה על שימוש במונחים מן הז'רגון של אנשי שיווק – כשמדובר על הטקסט האחורי, זה האזור שבו אנחנו נמצאים.

מה שמים בכריכה האחורית?

בטקסט האחורי אתם יכולים לשים קטע מרכזי ומסקרן במיוחד בספר, שגם נותן מושג על מה הספר מדבר, וגם מושך אותו לקרוא עוד. אפשרות אחרת – מקובלת מעט יותר – היא לכתוב קצת על הספר, וכאן אתם צריכים לכוון רק לדבר אחד: ליצור סקרנות ועניין אצל הלקוח הפוטנציאלי. אין לטקסט האחורי שום מטרה אחרת מלבד למכור.

כריכה אחורית טובה VS כריכה אחורית גרועה

טקסט אחורי גרוע הוא למשל: "ספר זה מתאר את קשיי ההתבגרות של טובי, ילדה מתל אביב. בספר נלווה את טובי חווה את קשיי ההתבגרות שלה, נתחבר אליה בשעה שהקשיים שלה מתרבים ויחד איתה נחווה את השיפור במצבה. הספר כתוב ביד אמן ומתאר ברגישות ולפרטי פרטים את כל התהליך".

למה זה טקסט גרוע? מכמה סיבות.

  • האם אתם באמת מעוניינים לספר לקורא מראש מהו סוף העלילה? כי עשיתם את זה עכשיו, וקוראים לזה ספוילר, וזה דבר שרוב האנשים שונאים שעושים להם. אם הם יודעים מראש שטובי תחלץ מזה, רבים מהם לא יקנו את הספר, כי אלמנט המתח הלך.
  • הקטע הוא כללי מידיי. האם יש לכם משהו נוסף לכתוב על טובי חוץ מזה שהיא מתל אביב? ומה הם קשיי ההתבגרות שלה?
  • הניסוח הזה הוא מבחוץ. "אנחנו" כביכול מדברים "על הספר". פשוט תגידו מה כתוב שם, בלי "נלווה" ובלי "נחווה".
  • אל תעידו על עיסתכם. אל תכתבו שהספר נכתב ביד אמן, תנו לקורא לשפוט בעצמו. זה גם ביטוי שחוק לעייפה. אם כבר להעיד, אז דברים קונקרטיים יותר שעליהם פחות אפשר להתווכח.

טקסט עדיף בהרבה יהיה טקסט המתאר את הקונפליקט שבתחילת הסיפור, בזמן הווה:

"טובי גם ככה לא חשבה שהיא יפה במיוחד, אבל בוקר אחד, בגיל שתים עשרה, היא התעוררה וגילתה פצעון מכוער על המצח. חדש. נערות אחרות היו נאנחות "פצעי בגרות, מה לעשות", אבל בשביל טובי זה היה הקש ששבר את גב הגמל. טובי החליטה להכריז מלחמה על פצעי הבגרות שלה, אבל באורח מוזר גילתה שככל שהיא מנצחת במלחמה הזאת, מתרחקות ממנה גם החברות המעטות שהיו לה".

בסוף התקציר הזה ניתן להוסיף משפט שמסביר קצת על הסופר, איך הספר נולד ומה הן התועלות לקורא (אם יש):

"הספר 'פצעי בגרות זוהרים' נכתב על ידי רינת כהן, יועצת חינוכית בתיכון ט' בבת ים. בעבודתה פגשה רינת באופן אישי עשרות בנות נוער, ולאט לאט הלכה ונבנתה במנוחה העלילה שבו. הספר עוסק באחד הנושאים שמטרידים ביותר בני נוער כיום, ומעניק להם כלים יצירתיים במיוחד להתמודדות איתו". 

שימו לב שהמשפט האחרון רלוונטי אם מי שאמור לקנות את הספר הם ההורים. אם קהל היעד הרוכש הם הנערות עצמן, אל תכתבו שהספר "מעניק להם כלים להתמודדות", זה נשמע פטרוני.

זה סוג הרגישויות שצריך שיהיה לכם כשאתם כותבים את הכריכה האחורית.

יוחאי אורלן

יוחאי אורלן

יוחאי אורלן

יוחאי אורלן

אני אוהב מילים. חוקר אותן, ממשש אותן, לש אותן, יוצר בהן - וגם מלמד אותן. משמש כמורה לעברית בישיבה התיכונית מצפה רמון, וגם באתר הלימודים הטוב בארץ "גול". מעבר לכך אני מנהל את ערוץ היוטיוב הגדול בישראל בנושאי עברית, ונהנה במיוחד מלפצח פסוקים בתנ"ך, ומלכתוב סיפורים. המון.
איך בוחרים שם לספר

איך בוחרים שם לספר?

שם של ספר הוא המילים הכי חשובות בספר. חייבים להשקיע בו הרבה מחשבה, הרבה יותר מבכל צירוף מילים אחר בספר. השם הוא לא משהו שבוחרים

קרא עוד »
הוצאת ספר לאור - כך תעשו זאת נכון

4 המסלולים להוצאת ספר לאור

כמה עולה להוציא ספר לאור? איך בכלל עושים את זה? למי פונים, מאיפה מתחילים? אלו שאלות שאנשים שואלים אותי מפעם לפעם. אני נוהג לתת להם

קרא עוד »