וורדל – משחק המילים שכבש את העולם בסערה – הוא משחק כיף מאוד, אבל קצר. חוק בלתי כתוב בקרב יוצרי הוורדלים הוא שבוורדל יש מילה אחת בלבד כל יום, ואותה צריך לגלות. אין טעם, אם כן, לשחק בוורדל שוב.
הבן שלי וילדי כיתתו משחקים בוורדל כל יום, ואני מודיע לכם שהם צורכים הרבה יותר מוורדל אחד. אין הקומץ משביע את הארי! מזל שלא אלמן ישראל, ומתכנתים יצרו וורדלים חדשים כפטריות אחר הגשם.
בהשראת הבן שלי, החלטתי לרכז כאן את כל הוורדלים הקיימים בעברית כיום, ולהסביר על המאפיינים המיוחדים שבכל אחד מהם (כי יש כאלה).
הבן שלי שהוא וורדלהוליסט מושבע עוקב בקפדנות אחרי וורדלים חדשים שמצטרפים למשפחה, ואני מיד אעדכן פה, לטובת הציבור הרחב.
כל אתרי הוורדל בעברית:
- וורדל העולמי – גרסת העברית
- וורדעל
- וורדל – ניחוש מילה יומית.
- וורדל'ה
- מדויקת
- מלעֵיל
- בול מילה
- וורד6ל – וורדל עם 6 אותיות.
- אחסידישע וורדל: המילה שיש לחשוף היא תמיד מהעולם היהודי-חסידי.
- מילותיים: שני וורדלים בו זמנית. מאתגר הרבה יותר – למי שוורדל רגיל כבר קטן עליו.
- לולאות
- וורדל: ניחוש מילה יומית.
- וורדל "הארץ": ניתן לשחק שוב בהפרש של כשעה מן המשחק הקודם. המילים די אקראיות.
- וורדל בלתי מוגבל: אפשר לעשות כמה וורדלים שרוצים, אבל המילים אקראיות לגמרי.
- מילה-לה: אחד המגניבים. ניתן לבחור רמת קושי וגם את מספר האותיות – עד 11 (!) אותיות, והכי כיף – אפשר ליצור משחק, כלומר לבחור מילה ולשלוח משחק וורדל שמצפין את המילה הזאת למי שתרצו. מומלץ.
- לנחש ת'מילה: כך נקרא הוורדל באתר יו-יו משחקים. וורדל רגיל ללא גימיקים מיוחדים.
וורדל - חוקי המשחק
חוקי הוורדל הם פשוטים ומזכירים קצת בול פגיעה מילולי. יש לנחש מילה בת 5 אותיות, כאשר המשוב מהתוכנות כולל תמיד 3 סוגי מידע לגבי כל אות:
- צבע אפור (בדרך כלל) משמעותו שהאות הספציפית אינה קיימת כלל במילה הנתונה.
- צבע צהוב (בדרך כלל) משמעותו שהאות קיימת במילה, אך לא במיקום הזה. המקבילה ל"פגיעה".
- ירוק (בדרך כלל) משמעותו שהאות קיימת במילה ובדיוק במיקום הזה.
יש למשחקים מספר מוגבל של ניחושים – בדרך כלל 6. אין אפשרות להקליד מילה שאינה קיימת, והוורדלים חלוקים בינים בשאלה מה מוגדרת מילה "כשרה". למשל, האם מילה עם ה' הידיעה בתחילתה – למשל "הכריש" – נחשבת מילה? ומה לגבי "לקחנו", שהיא מילה נטויה? האם כל מילה לועזית נחשבת מילה? לכל וורדל חוקים משלו בעניין הזה.
בוורדל "מילותיים" האתגר הוא כפול, כי אותן האותיות מוצעות לשתי המילים גם יחד, מה שהופך את העסק למורכב יותר.
איך וורדלים תורמים ללימודי שפה?
לדעתי ניתן ואף וממלץ לשלב משחקי וורדל כחלק מלימודי העברית, גם ברמות גבוהות יחסית. זאת מפני שמשחק הוורדל מעודד את המשחקים להרחיב את אוצר המילים שלהם, אבל בעיקר מפני שהוא מעודד אותם להבחין בכל מיני מאפיינים דקדוקיים של העברית. אסביר את שתי הנקודות האלה מיד.
וורדל מרחיב את אוצר המילים
לא פעם המילה שמצפין הוורדל היא מילה מוכרת פחות, נניח "שלבקת", "מדרון" או "סולעם". דרך הוורדל השחקנים לומדים עוד ועוד מילים כאלה בדרך חווייתית. יתרה מזו, משחק הוורדל הופך את החנונים, שמכירים מילים, לכוכבים. פתאום להכיר מילים זה כבוד גדול, לפחות כמו לשחק כדורגל. בואו נאמר שאווירה כזאת בשיעור שפה היא אווירה רצויה.
וורדל עוזר להכיר את הדקדוק
עם זאת, התועלת הגדולה יותר שמפיקים השחקנים ממשחק הוורדל קשורה לגילוי מבנים דקדוקיים נפוצים. כאשר מתרגלים בוורדל באופן עקבי, השחקנים לומדים כל מיני דברים על העברית: מהן האותיות שתפוצתן רבה ביותר, ומה שחשוב יותר – באלו מיקומים האותוית האלה נפוצות. בתוך משחקים ספורים השחקנים יגלו שאותיות השימוש אהו"י הן נפוצות מאוד, אך כמוהן גם האותיות מנ"ת, המאפיינות משקלים ובניינים רבים. תלמידים פקחים ישמו לב די מהר לכך שבמילים רבות בנות חמש אותיות יש פתיחה או סיומת קבועה: מ או ת בהתחלה, למשל במילים כמו ממטרה, מערכת, תהליך, ותשובה. ון בסוף במילים כמו פתרון, זכרון ודכאון, וכן הלאה.
יותר מכך, מטבע הדברים, מאחר שאותיות הבניינים, המשקלים ואימות הקריאה נזרקות לאוויר ראשונות, השחקנים ימצאו את עצמם מול תבנית משקלית, שכל מה שיישאר להם הוא לזהות את השורש שחסר בה. נניח, לעתים מזומנות יתקלו השחקנים בתוך צעד או שניים בתבנית כגון מ-ו-ה. הם יתחילו להריץ בראש מילים רבות כגון "מדורה", "משובה", מנורה" ו"מחוגה". תוך כדי תנועה הם יבחינו היטב בתבנית המשותפת לכל המילים שהם משליכים לחלל האוויר.
וורדלים מסוימים יחדדו אצל התלמידים את ההבחנה בין צורני גזירה לצורני נטייה, רוצה לומר: אם המצב הוא "מ-ו-ה", מילה כמו מדורה היא אפשרות, אבל לא מילה כמו "מרוחה" או "מעוכה". זאת משום ששהמילים האחרונות אינן צורות יסוד. צורות היסוד במקרים אלה הן מרוח ומעוך, והה' בסוף אינה אלא צורן נטייה במשמעות נקבה. חלק ניכר מן הוורדלים אינם מצפינים אף פעם מילים כאלה, ויש וורדלים שאפילו אינם מתייחסים למילים נטויות כמילים המותרות בהקלדה.
בסוף משחק הוורדל הופך האתגר להיות בדרך כלל זיהוי השורש, שכן התבנית בדרך כלל נחשפה בשלבים מוקדמים יותר. כאן השחקנים לומדים דרך הרגליים ממה עשויים שורשים בעברי, ושלשורשים עצמם יש מספר חוקים, כמו למשל שאותיות מאותו מוצא אינן מרבות לשכון בצוותא בשורש אחד, למעט יוצאי דופן ספציפיים. לפעמים שחקנים חריפים יצליחו לזהות שאין שום סיכוי שבעולם שהמילה המוצפנת היא בעברית, בגלל אלמנטים מסוימים בתבנית. בעיניי, אם תלמיד מצליח להגיע למסקנה כזו תוך כדי משחק וורדל, זה אומר שהוא הפנים את תבניות העברית עומק מאוד.