הייחוס המפוקפק של "יום המיוחס"

התאריך ב' בסיוון, מכונה במסורת היהודית "יום המיוחס".
הסיבה הרשמית היא שזה יום שנמצא בין שני ימים חגיגיים שאין אומרים בהם תחנון: ראש חודש סיוון וג' בסיוון, שהוא הראשון בשלושת ימי ההגבלה – ימי ההכנה למתן תורה.
ההלכה אומרת שמכיוון שיום ב' בסיוון נמצא בין שני ימים אלו, נוהגים גם בו חגיגיות ולא אומרים בו תחנון.

ליום המיוחס דווקא אין ייחוס

תמיד תהיתי בסתר ליבי למה דווקא היום הזה ב' בסיוון זכה לשם הנכבד "יום המיוחס". הרי זהו בדיוק היום שאין בו שום דבר… ו"מיוחס" נשמע לי חשוב.
רק השנה נראה לי שקלטתי את האמת: הביטוי "יום המיוחס" הוא ביטוי ציני – הומוריסטי, שיושב על הומור יהודי פנימי עתיק.
נושא הייחוס מוכר מאוד במסורת היהודית. ייחוס היה תמיד פקטור משמעותי במעמד בקהילה היהודית, בשידוכים ובמשרה. כבר במשנה ובגמרא אנחנו מוצאים תעדוף לאנשים שבאים ממשפחות טובות ומכובדות. אפילו על רבקה אימנו נאמר שהקב"ה שעה לתפילת בעלה, יצחק, ולא לתפילתה מפני שהייתה ביתו של בתואל הרשע.
אבל נראה שיהודים, כמו יהודים, תפסו כבר מזמן שייחוס אומנם מחייב מידה מסויימת של כבוד, אבל האדם המיוחס עצמו יכול להיות סתם אחד מן השוק.
הבדיחה היהודית המוכרת מספרת על הקשר בין בעל ייחוס לבין תפוח אדמה: בשניהם החלק הטוב טמון באדמה…
ייתכן שזוהי האירוניה הגלומה בביטוי "יום המיוחס": יום שאין בו משל עצמו כלום, אלא שנקלע לבין שני ימים גדולים ולפיכך זכה לקבל יחס דומה להם. זה לא ביטוי מלא כבוד, אלא ביטוי שיש בו קריצת עין אל המציאות החברתית המוכרת.
יוחאי אורלן

יוחאי אורלן

יוחאי אורלן

יוחאי אורלן

אני אוהב מילים. חוקר אותן, ממשש אותן, לש אותן, יוצר בהן - וגם מלמד אותן. משמש כמורה לעברית בישיבה התיכונית מצפה רמון, וגם באתר הלימודים הטוב בארץ "גול". מעבר לכך אני מנהל את ערוץ היוטיוב הגדול בישראל בנושאי עברית, ונהנה במיוחד מלפצח פסוקים בתנ"ך, ומלכתוב סיפורים. המון.

126 (!) ביטויים עם המילה ראש

בעברית יש עשרות רבות של ביטויים עם המילה ראש. למען האמת, גם בשפות אחרות. אנחנו ניתן כאן רשימה מלאה, הכי מפורטת שיש, של כל הביטויים

קרא עוד »

שָנָה שוֹנָה

אחד השירים האהובים עליי לקראת ראש השנה הוא שירה של נעמי שמר "בראש השנה": בשיר אנחנו פוגשים שורה מעניינת: "שיפה ושונה תהא השנה אשר מתחילה

קרא עוד »